onsdag 15 december 2010

whiskytema


Till brownien använde vi Aberlour - Highland Single Malt Scotch Whisky, aged 12 years, sherry casked matured(...an exceptionally complex and well-balanced Single Malt with a warm and spicy character)

Ikväll bytte jag "fordon" under fötterna och tog en tur med skridskorna på byns rink! Efter var det chokladigt värre hemma hos oss då whisky och vitchokladbrownien (mina brownies fick triangelformat:) skulle avsmakas samt varm choklad med inslag av polkagris som Gugi tipsat om! "Riktiga" polkagrisar hittade jag inte just nu så blev dessa "polkagrisstänger" för min del. Mmm..det var riktigt gott!

Riktigt så här fin Whiskykällare (artikel i Jeanne d´Arc Living) har inte vi ;) men det kunde ju vara en dröm att satsa på i framtiden :)) Sambon är whiskyintresserad och samlare och har också lyckats lura mig att tycka om denna ädla dryck !! En whiskyresa till Skottland liknande den här finns i planerna inom de närmsta åren! På ön Islay finns några av sambons favorit destillerier , bl.a Laphroig (sambons absoluta favorit), Caol Ila, Bowmore, Ardbeg och Lagavulin! Andra whiskysorter som vi gillar gemensamt är områdesvis lowland: Glenkinchie (min favorit), highland: Edradour (skottlands minsta destilleri), Speyside: Balvenie, MaCallan, Aberlour.   Andra whiskyn vi också har hemma för tillfället är Glengoyne, Benromach, Talisker, Bruichladdich, Aberfeldy och Mack Myra. Sen har också sambon prövat ett stort antal whiskyn som vi inte har hemma för tillfället! :)) De flesta sorter vi gillar är Single Malt. Högst upp på sambons önskelista över nya whiskyn till samlingen är just nu: Laphroig 25 years old & 25 years cask strenght, Port Askaig 30 year old, Ardbeg Supernova 2010.


Det var den lilla whiskyguidningen:) 

4 kommentarer:

  1. Låter som en suverän whiskyresa - och ändå är jag ingen stor whiskyälskare/kännare. Är litet svag för de mer mjuka Irländska varianterna. Men jag tycker att det är vaaaansinnigt roligt att prova. Laphroigh....jag har en hel del kvar där - väldigt mycket tjära....

    //Lena

    SvaraRadera
  2. Varm choklad med inslag av polkagris låter riktigt mumsigt!! Det skall jag också ha provad.

    Låter trevligt med Whisky resa fast jag inte är nån fantast av whiskey.

    Tack för recepten som jag fick!! ännu har jag inte provat choklad-banan pajen. Blir väl över julen.
    Ha det bra!!

    SvaraRadera
  3. Varm choklad med polkagris ska jag nog prova på!
    Whisky har jag ingen större erfarenhet av, men en resa är ju alltid rilg att åka på.

    Här har vi fortsättningsvis en sjukling hemma...
    Jag kan hålla med om att filmen är bra! Borde se om jag får tag i den och se den en gång till.

    SvaraRadera