söndag 5 december 2010

Julgodis

Idag bjuder jag på chokladgott från min egen blogg. Det har fixats julgodis här ikväll med recept från bl.a tidningarna Matmagasinets julspecial, Lantliv julspecial, Jeanne d´Arc Living samt Skärgårdsliv.Här har det fixats Hemgjord Daim, Chokladkola, Choklad fudge, Chokladmandlar, Rocky Road bars, Mascarpone konfekt samt Vitchokladtryfflar. Receptet Chokladmandlar  från tidningen Skärgårdsliv fick en egen liten "touch" av cognac här i vårt kök och det receptet tänkte jag bjuda på nu :

Chokladmandlar

100g mandlar (hela)
25g florsocker
1 tsk citronsaft
1 knivspets smör
150g mörk choklad
2 msk cognac
kakao

Rosta skalad mandel i 10 min i 200 grader. Häll i kastrull med med florsocker och citron, tillsätt smör. Rör om. Separera mandlarna på en plåt och låt kallna. Smält choklad och tillsätt 2 msk cognac. Blanda mandlarna med choklad och rulla i kakao.

Nu blir det gonatt! Mätt efter allt provsmakande ;)) Tackar min vän J för sällskapet! "Gubbarna" hann avverka två filmer medan vi fixade :)) Provsmaka ville de dock gärna ;)

3 kommentarer:

  1. Men kära nån så ni har hållit på! Du må vara chokladens bästa konsult! Hoppas nu att du sparar litet till julen! Tack för alla recept! ♥

    SvaraRadera
  2. Så många sorter ni hann med! Här har bakats pepparkakor i dag.Vi får ta julgodis en annan dag :)

    SvaraRadera
  3. Det ser så underbart gott ut! Och vad du är flittig, man får riktigt julinspiration av dig! Tack. Visst gör du knäcket själv med?
    // Annika

    SvaraRadera