tisdag 7 december 2010

Julknäckebröd

Hemlagat knäckebröd är underbart gott :)

Fick förfrågningar om knäckebrödet och här kommer receptet:

Julknäckebröd, ca 15 st

50 g jäst
5 dl ljummet vatten
1 msk salt
2 msk matolja
1 1/2 msk mortlad/krossad fänkål
1 liter rågmjöl
knappt 4 dl vetemjöl

vetemjöl till utbakning

Smula jästen i en bunke och tillsätt vattnet. Blanda om. Tillsätt saltet, matoljan,  fänkålen samt mjölet. Arbeta samman degen till en jämn och fin deg. Låt jäsa övertäckt 1,5h.  Ta upp på mjölat bakbord o dela i 15 delar. Kavla ut degen till runda kakor, ca 12-14 cm i diameter. Ta ut ett hål i mitten med en stans (eller trevlig pepparkaksform :). Grädda på bakplåtspapperklädd plåt i ugnens mitt i 250 grader, ca 8-9 minuter.

Idag länkar jag till Chocablog: The chocolate blog

Tack för alla fina kommentarer!

4 kommentarer:

  1. De hade en väldig åtgång hos oss förra julen så jag måste nog ta mig tid att baka det i år också.

    SvaraRadera
  2. Hejsan!

    Vilken mysig blogg!!
    Hembakat knäckebröd, det lät väldigt intressant!
    Absolut något som jag måste testa nån dag!

    Ha det bra!

    SvaraRadera
  3. Ser mysigt ut det där! Det brödet kanske man skulle kunna unna sig! Ha en bra dag! ♥

    SvaraRadera
  4. Minns att du gjorde knäckebröd förra året med.Tack för att du dela med dig av receptet!

    SvaraRadera