söndag 12 december 2010

söndagsmys

Det blev en lugn kväll ikväll efter dagens skidtur tillsammans med min vän A. Minusgraderna var många men dagen ack så underbar :) Kameran fick dock som vanligt stanna hemma från skidspåret. Fin fina skidspår hittade vi i alla fall i Malax.  Jag hade ju pepparkaksbak innestående från förra helgen så det blev kvällens program. Mysigt sedan att sitta o skriva julkorten o mumsa på nygräddade pepparkakor o glögg!


Jag skall nu också passa på att skriva ner receptet på julmuslin som jag fixade förra helgen. Den börjar bli slut nu så dax att fixa ny. Grudreceptet finns i Sylvia Danielssons bok: Kryddan i maten- året om med kryddor, örter och recept. Men jag tog de ingredienser ur receptet jag hade hemma och det lyder så här:


5 torkade fikon
10 torkade aprikoser
2dl havregryn
2dl rågflingor
                     1 dl grovhackade nötter (jag använde krossade hasselnötter)
1 msk kanel
1msk stött kardemumma
2 msk olivolja
2 tsk vaniljsocker
1dl russin

Grovhacka fikon och aprikoser. Blanda alla ingredienser utom vaniljsocker,russin, fikon och aprikoser.Bred ut det på en plåt.Rosta i 225 grader i ugnen ca 6 min, rör runt efter halva tiden. Blanda ner vaniljsocker och frukterna och ställ in plåten 5 min till. Låt muslin svalna o lägg i en vacker burk :)

Fåglarna har också fått lite gott att äta :)

Snö har vi men jag önskar gärna lite mera. Snöflingor är också aktuella i dagens chokladtårta hos baka baka liten kaka!Tack A för tipset!

Nu hoppas vi på en fin fin vecka!! :)

2 kommentarer:

  1. Det låter härligt med nygräddade pepparkakor och glögg efter en skidtur! Funderade på att ge mig ut med barnen (vi är ungefär lika duktiga på att åka skidor!) men skrämdes av de många minusgraderna...

    Ha en bra luciadag!

    kram Pernilla

    SvaraRadera
  2. Din musli måste jag prova!
    Jag är ett sant muslifreak och börjar varje morgon med musli. Min fru och mina barn varierar gärna frukostmeny. Men inte jag, inte.

    Hälsningar
    Anders, den ena postgårdsromantikern

    SvaraRadera