lördag 25 december 2010

Julglimtar och boktipset December

Årets jul blev kall men mysig! -30 tycker även jag börjar bli lite kallt! Här hos oss började julaftonsmorgonen med julfrukost hos våra vänner A & M och lille O.  Det är en ny tradition som fick sin början av en slump förra året och som vi nu håller fast vid. Och snälla A hade fixat en god chokladfrukost-smoothie, med recept av Sanna Ehdin, enkom till mig! Den var supergod! Bra tips till mig! :) Därefter fortsatte dagen i samma mysiga andra..med sparktur, besök till kyrkogården o tända ljus i skymningen, glöggmys och Kalle Anka, julmat, julklappar, kvällssmörgåsar o film!!

Mjuk pepparkaka, pepparkakor, dadelkaka o romrussinosten till glöggmys och Kalle Anka (ett måste på julafton :)
Vi hade fixat det mesta till julbordet själva.  I år bestod det av bl.a. (som vi gjort själva) julknäcke, glöggsill, granrisgravad lax, morotslåda, köttbullar, Whiskysenap,älgfilé, apelsingriljerad julskinka.

Juldagen är en mysig dag tycker jag. Brukar alltid börja den med sovmorgon..mys, mys..och efter en lång frukost bar det idag iväg på en skidtur, -18 känndes som riktigt varmt ;), därefter råkade filmen King Arthur med bl.a Cliwe Owen!! visas i TV och ikväll har jag varit på mat till Fransmanni. Provencalsk kyckling var urgott!!

Vid Fransmanni testade jag Macarons för första gången. Har hört o läst så mycket om dem på sistone. Riktigt gott var det!! Läckra färger. Min första tanke var dock..hmm..undrar hur det är med färgämnen..hmm!! haha! Måste ta reda på hur man gör dessa! Hittade i alla fall här ett recept på chokladmacarons av Jenny Olsson.


 
Boktipset December blir Vinteräpplen av Josefine Sundström som jag lånade av min vän A igår vid frukosten. Har som sagt inte läst den ännu men tänker läsa några rader nu innan läggdags. Tänkte tipsa om den i alla fall eftersom den har rötterna i Kaskö här i Österbotten. Lovar att ge ett utlåtande när jag läst den!

7 kommentarer:

  1. Så skönt med alla dessa lediga dagar, god mat och sällskap! För mig kunde gärna julen vara minst en vecka lååååång!

    Kram Gugi

    SvaraRadera
  2. Låter som du har en härlig jul! En god fortsättning på julhelgen önskar jag dig!

    kram pernilla

    SvaraRadera
  3. God fortsättning och tack för senast!

    SvaraRadera
  4. Verkar som om du har haft full koll på meny och dokumentation! Jag har nog glömt att fotografera det mesta känns det som! boktipset ska jag lägga bakom örat! :o)

    SvaraRadera
  5. God fortsättning! Ni verkar ha haft en härlig julhelg. Macarons har vi testat att göra själva, utan att fördjupa oss alltför mycket i resultatet har en hel del kvar att lära där...

    //Lena & Anders

    SvaraRadera
  6. Vackra bilder och tack för boktipset! Må så gott kram från Maria

    SvaraRadera
  7. Du har haft en fin jul!
    Hoppas att du ännu har lediga dagar att njuta av.

    SvaraRadera