måndag 7 september 2009

Vecka nr 2: med maten i fokus


Gott, gott med nygräddade basilikascones och smörstekta kantareller!!

Den här veckan (nr 2) har jag haft mat som tema och som jag skrev tidigare har jag fört en matdagbok för att kunna granska mina matvanor. Precis som jag tänkte visar den på att jag äter för litet grönsaker, rotfrukter och fisk samt att jag använder för litet kryddor i min matlagning.

Annars tycker jag att jag äter någorlunda nyttigt, dock med en och annan chokladutsvävning förstås men det må va;) På plussidan är att jag äter regelbundet, försöker undvika kemiska tillsatser och färgämnen, försöker minska på de snabba kolhydraterna samt försöker äta nyttiga fetter och jag äter ganska mycket frukter och bär samt nötter. Jag använder också mest naturella mejeriprodukter samt dricker örtteer!!

Enligt Sanna Ehdin " Finn din inre styrka" borde vi bl.a bygga upp maten kring detta för att höja energin och få kraft:
- Ät mycket grönsaker. Välj grönsaker med mycket färg och ät många färger per dag.
- Ät helst fisk 3 gånger i veckan (sill, makrill, vildlax, tonfisk, regnbågsforell, sardiner)
- Använd olivolja och rapsolja och riktigt smör
- Använd speciellt kryddorna vitlök, lök, cayennepeppar, ingefära, gurkmeja, chilipeppar, cyrry samt alla örtväxter. Dessa är bra för immunförsvaret.
- Ät gärna frukt varje dag men inte i allt för stora mängder. Bra frukter är:blodgrapefrukt, citron, rabarber, hallon och jordgubb
- Nötter- speciellt mandlar, hasselnötter, pekannötter, macadamianötter och cashewnötter
- Ät fullkornsprodukter
- Gryner och pasta: råris, korn, fullkornspasta, couscous
-Naturella mejeriprodukter
- Drycker: morotsjuice, tomatjuice, grönt te, örtte
- Minska på sockerintaget

"Nyttig mat höjer energin. När du ändrar dina matvanor kan du snabbt höja ditt välmående"
Utifrån detta skall jag enligt mina behov försöka att satsa på följande:

- fortsätta med de av mina matvanor som är sunda
- lägga till mera grönsaker och rotfrukter i kosten som jag redan har börjat med
- försöka äta mera fisk
-inhandla ett helt nytt sett med kryddor och börja krydda maten mera
- ta linfröolja varje dag
- dricka tillräckligt med vatten per dag
- fylla på med hälsosamma tarmbakterier

Det tar nog ett tag att verkligen sätta sig in i det här och det kommer att ta flera veckor att få en början men man måste ju börja någonstans och någon gång och jag börjar nuuuu....

2 kommentarer:

  1. I kväll gjorde jag rotfruktsgratängen med recept ur Hälsa nr. 9. Jag utelämnade matgrädde och ersatte med fetaost. Otroligt gott! Tycker att du har allt på koll där. Fortsätt inspirera coach! - A-L

    SvaraRadera
  2. Basilikascones och kantareller det låter riktigt läckert det! Jag hör (ser) att du verkligen satsar på hälsosam mat. Det är intressant att följa med, och man blir riktigt inspirerad ! KH

    SvaraRadera