onsdag 16 september 2009

Äppelskörd




Man borde inte berätta alla hemligheter men jag gör det i alla fall.... idag skulle jag åka och simma efter jobbet men väl framme vid simhallen kom jag på att jag glömt alla grejerna på jobbet!!!! Är det månne något ålderstillägg som börjar visa upp sig;) Nåja, jag gör eventuellt ett nytt försök på freda eftermiddag före jag skall till frissan. Kunde vara ett perfekt sätt att avsluta veckan med lite spa i simhallen före frissabesöket!

Ikväll har det fixats med äppel utifrån boken "Min Äppelbok" av Elisabeth Johansson.Tevliga recept och helt underbara bilder!!!! Kallrörd äppelsaft, snabbgjort äppelmos och äppel- och aroniagele vankas hemma hos oss nu..





Kallrörd Äppelsaft (ca 5 liter)

3 kg äppel, valfri sort
4 liter vatten
2,5 kg strösocker
2 citroner (eller 50 g vinsyra)

-skölj äpplena och skär i små bitar. Lägg i stor rostfri bunke eller hink. Koka upp vattnet och häll över äpplena. Låt svalna och lägg på ett lock.
- Låt stå kallt 2-3 dygn och sila sedan genom silduk eller finmaskig sil. Tillsätt sockret och den pressade citronen (eller vinsyran) och rör tills allt socker har smält.
- Häll upp på flaskor och förvara svalt.

Äppel- och Aroniagele, 1 burk
" Aronia och äppel är en mycket god smakkombination"

3 äpplen
3 dl vatten
3 dl aroniabär (eller svarta vinbär)
3 dl syltsocker

- skölj äpplena och bär och skär äpplena i klyftor eller bitar. Lägg äpplen och bär i kastrull och tillsätt vatten. Koka tills äppelbitarna är mjuka, 10-15 min. Kläm sönder bären mot kastrullkanten med en gaffel.
- Sila genom silduk och koka sedan upp med syltsockret. Skumma av om det behövs. Låt koka ett par minuter och häll upp på varm burk (ursköljd i varmt vatten). Låt kallna och förvara svalt!

För mera recept får ni låna eller köpa boken!!!!!;) Tror Grovt bröd med äpple blir nästa att prova för mig......

3 kommentarer:

  1. Har du prövat saften? Det lät intressant... Ta det försiktigt i äppelträdet ;0) KH

    SvaraRadera
  2. Ja det var en vacker bok med fina recept och i morgon kör vi nog med en äppelöverraskning! Nu är väl dessutom simkläderna i säkert förvar i bilen, så inga fler missöden (harkel ålderstillägg).~ A-L

    SvaraRadera
  3. Hej! Har läst genom alla inlägg sen senast nu och kommenterar som då, jag blir hungrig då jag läser vad du skriver!Grr.. Det blev ändrade planer för oss imorgon, vi råkas inte i simhallen;( Bloma

    SvaraRadera