måndag 21 september 2009

En härlig helg


Lydde mitt eget råd i helgen att njuta av hösten och det man tycker om. Så för min del blev det ganska mycket tid spenderat utomhus den här helgen. På lördagen var jag med en bekant som har häst. Jag promenerade med Majsan medan hon red ute på en skogsväg och sedan då vi kom tillbaka red jag själv några varv i hagen:) Jag brukar inte rida så ofta (kanske 1-2 gånger i året) men det är verkligen kul när jag väl gör det! Man blir verkligen avslappnad att vara bland djur! Speciellt om det finns hästar och får runtomkring en så känner man av det härliga livet på landet! (Bilder kommer senare)

Sedan gick resten av lördagen åt till att fixa med äpplen. Det var dags att provsmaka äppelsaften och den var faktiskt så god att vi genast fixade till en ny sats som blir klar imorgon. Jag bakade även ett bröd med äpplen och så hade jag bakat äppelmuffins redan på morgonen.

Så på söndagen hade jag äppelfrukost/brunch här hemma åt några inbjudna morgongäster! Vad vi avnjöt ser ni här på bilden;) På söndag kväll var jag och Majsan också med varsin kompis och gick Waterloo-leden i perfekt väder. Det var verkligen härligt! B tillbringade hela dagen uppe i Kronoby som domare på Älghundsprov!

Jag hade även med brödet till vår vandringspicknick och fick förfrågan om receptet så det kommer här (2 bröd):

4 dl vetekross
2 dl havregryn
6 dl grovt rågmjöl
6 dl vetemjöl
2 dl linfrö
2 dl solrosfrön
2tsk fänkålsfrö (malda i mortel)
2tsk hel anis (malda i mortel)
3 tsk salt
3tsk bakpulver
3tsk bikarbonat
1 liter surmjölk
2dl mörk sirap
1,5 dl hackade hasselnötter
2dl grovhackade torkade aprikoser
4 äpplen

1. Ugn 200 grader. Blanda torra ingredienser utom hasselnöt. Rör i surmjölk och sirap. Tärna och skär äpplen i tärningar. Vänd ner hasselnötter, aprokoser och äppeltärningarna i smeten.
2. Smörj två avlånga brödformar (2 liter) . Fördela smeten och strö över lite solrosfrön, rågmjöl och havregryn.
3. Grädda på näst nedersta falsen i 55-60 min. Låt stå kvar i formarna och svalna några minuter.

Avnjut!!!

Nu är det dags att ta natt efter en kväll i gympans tecken! Känns skönt efter lite styrketräning och motion åt kroppen! Har måndagar (egen kurs) och torsdagar uppbokade för styrketräning nu i höst! Gonatt!

2 kommentarer:

  1. Vad du bakar o fixar ;o)
    Brödet måste jag testa någon dag. Ha det bra ! KH

    SvaraRadera
  2. Trevligt med en sådan huslig kollega! :o) A-L

    SvaraRadera