onsdag 9 september 2009

Grönsaksgratäng med saffransquinoa




Från tidningen Hälsa nr 9 2009













Ingredienser:
2 dl quinoa
1/2 grönsaksbuljongtärning
1 pkt saffran
1 squash
2 paprikor
1 rödlök
3 dm purjolök
1 röd chilifrukt
100g sockerärter
100g lagrad ost
ca 2 msk ströbröd
2 dl turkisk yoghurt
1. Skölj quinoan och följ anvisningarna på paketet. Quinoans yttersta hölje innehåller ett ämne som kan ge svag bitter smak om den inte sköljs! Låt saffran och buljong koka med!
2. Skär squashen i skivor, paprikan i bitar, rödlöken i klyftor, purjolöken i skivor. Hacka chilifrukten. Stek hastigt i smör!
3. Sätt quinoan i en ungsform och bred över grönsakerna.
4. Riv osten grovt och strö över ost och ströbröd
5. Gratinera 10-15 min i 225 grader
6. Servera med en klick turkisk yoghurt

"Quinoa är ett frö med gamla anor och har använts i kosten sedan inkafolkets tid. Det är ett av de mest näringsrika frö man känner till. Fröet innehåller protein, nyttiga fettsyror och hög kostfiberhalt. Dessutom innehåller det kalcium och fosfor, B-vitamin och E-vitamin.Quinoa kan användas som ersättning för t.ex ris och kan användas som tillbehör till mat eller i sallad och soppor"

Jag har använt quinoa ibland redan tidigare men då mest i sallader. Det här var jättegott! Men som vanligt blev det lite ändringar i receptet för att passa mig.. jag tog bort löken och så använde jag ingen buljong. Jag hade också skorpmjöl i stället för ströbröd.Använde också lite färsk basilika som garnering!

Idag har jag också varit och kikat på lite fornlämningar. Den här gången i Pörtom (vid Raineåsen, småstenrösback). Där finns gravrösen från bronsåldern och tidiga järnåldern.

1 kommentar:

  1. Måste snart ta ett besök till de där forngravarna du skrev om tidigare. Ska även tillaga det där receptet nu i helgen bara jag får fina råvaror./ A-L

    SvaraRadera