tisdag 1 september 2009

12 veckor till ett självläkande liv med Sanna Ehdin


Eftersom jag i över 10 års tid haft colon irritabile ( irriterad tjocktarm) skulle jag behöva vara noggrann med vad jag äter, men ibland slarvar jag med maten och stressar. Vilket ju inte är ovanligt bland befolkningen i övrigt heller.
Jag har i alla fall lärt mig att för tillfället undvika bl.a kaffe, jäst, lök, för mycket mjölkprodukter, råa äpplen samt minska på intaget av pasta. Sedan skall man också tänka på att:
- eventuellt unvika starkt kryddad mat
- unvika stora måltider, ät mindre och mera regelbundet
- ät fibrer
- motionera
- minska stress

pga detta har jag blivit intresserad av kost och hälsa och försökt leva nyttigt. Men som sagt, det är ju alltid bra med lite hjälp på traven och förbättringar. Så när jag blev tipsad om boken "12 veckor till ett självläkande liv" av Sanna Ehdin var jag inte sen att nappa på iden att starta hösten i hälsans tecken. Kanske det också finns några andra som vill starta hösten i hälsans tecken och öka sitt välmående??? I så fall kan jag rekommendera boken!! I boken finns information och praktiska råd som skall fundera som stöd på vägen utifrån vars och ens perspektiv.

Jag kommer i alla fall att skriva om mina 12 veckor här på bloggen.
I fokus förra veckan (vecka 1) var att förbereda sig inför det nya som man ville komma igång med. Jag är ju väldigt motiverad så för mig var det självklart att satsa hårt från början i den mån jag har möjlighet att påverka.

En av veckans uppgifter var att skriva sin personliga hälsohandlingsplan. Detta skrev jag bland annat i min:

- äta nyttig mat och att inte stressa med maten
- komma igång med träningen efter sommaren: styrketräning, simning, långa promenader, pilates
- utöva yoga och avslappning några gånger i veckan
- ordentligt med sömn på natten
- börja med linfröolja för att få tillräckligt med omega 3

Sedan var jag också och inhandlade mina örtteer ( yogi tea echinacea och bedtime) samt hittade inspiration till grönsaker och frukter i tidningen "Hälsa". Nu behövs bara ett multivitaminpreparat. Jag är en "periodare" när det gäller vitamintillskott...

Den här veckan (vecka 2) ligger tyngdpunkten på maten...

6 kommentarer:

  1. Intressant. Hur fick du annars den diagnosen? Vilka är symtomerna?

    SvaraRadera
  2. Jag har stannat på kapitel två i flera veckor men får väl inspiration av dig här. Köpte även tidningen du tipsade om! :o)

    SvaraRadera
  3. Då kan jag rekommendera Solgars vitaminpreparat!
    När man tar multivitaminer är det ofta svårare för kroppen att "suga i sig" alla de olika vitaminerna, så bäst är det att ta ett piller för varje vitamin. Tyvärr orkar man nog inte stoppa i sig så mycket piller, men desto viktigare är det då med ett bra multivitaminpreparat! Så då är Solgar ett av de ledande märkena! ;)

    Och glöm inte mineralerna! Magnesium framför allt! Men också zink är viktigt och båda är såna vi får för lite av i kosten idag... :)

    SvaraRadera
  4. ...och när det gäller mineraler så köp Kelasins produkter! Då får du mest och bäst för pengarna. De är finlandsvenska dessutom! ;)

    SvaraRadera
  5. Karina: Det var när vi gick i Jakobstad som jag fick diagnosen då jag trodde jag fick magsjuka hela tiden tills jag kom fram till att det var bröd med jäst som jag inte tålde. Sen har det blivit lite till på listan genom åren som jag inte tål. Symptomerna är ont i magen, uppblåst mage osv. (man lär sig vad man inte tål) Om man sköter sig med maten kan man lindra symptomen ganska bra. Om du googlar på colon irritabile kommer ganska bra upp på vårdguiden, stockholm.

    L: jo, man får nog lägga många veckor till innan man kommer underfund med bara det här med matdelen....

    Cecilia: tack för tipset med vitaminerna..har tagit b-vitamin regelbundet men är sen som sagt periodare med de andra vitaminerna o mineralerna

    SvaraRadera