tisdag 8 september 2009

Aroniabär

Trevligt med bloggläsare och roligt med kommentarer. Tack! Har nu också fixat så att man kan lämna kommentarer utan att vara inloggad eller så. Anonymt om man vill!

Kom mig ut så sent på promenad ikväll att jag och Majsan fick gå i mörkret eftersom vägbelysningen släcktes precis då vi gick. Men mysigt var också det med månen som kikade fram mellan molnen. Det är bra att ha en hund så måste man gå ut på promenad alla dagar, men det gör jag så gärna;)

Idag på eftermiddagen plockade jag en stor hink med Aroniabär och skall plocka mera senare i veckan. Det var först för några år sedan som jag fick reda på att dessa bär finns och tur var väl det att det råkar finnas nån jag känner som har en stor aroniabuske som jag får plocka av. Tack för det!

Aroniabären innehåller mycket C-vitamin och väldigt mycket av antioxiderande fenolföreningar inklusive antocyaniner (ger bäret dess färg:röd, blå, violett),som skall skydda kroppen. Innehåller också en del B-vitamin, E-vitamin, järn, kalcium, karotener. Smaken är strävt syrlig!
Andra bär som också innehåller mycket antocyaniner är vindruvor, blåbär, tranbär, svarta vinbär och björnbär.
Aroniabäret räknas också till de exotiska superfrukterna som är frukter och bär som innehåller ovanligt mycket antioxidanter. Dit räknasbl.a goji, acaibär, mangostan, noni, granatäpple, blåbär, svarta vinbär och ibland också tranbär och havtorn. (Källa: Internet)

Det här tycker jag är intressant och jag håller på och undersöker var jag kan få tag på t.ex acai och goji juice. Har hittat ställen i Sverige och på nätet men skulle vara roligt att hitta något ställe i närheten. Jakten fortsätter;) Granatäpplen brukar jag köpa i butiken och så plockar jag blåbär, vinbär och tranbär. Havtornssaft borde jag köpa mera av så det får jag skriva på inköpslistan!!!!!

Dagens skörd av Aronia tror jag att jag fryser in och använder till att blanda i mina smoothies tillsammans med blåbär eller andra bär. Det gjorde jag tidigare ikväll. Jag brukar göra en bärsmoothie varje dag! Annars finns det gott om recept med aroniasylt, aroniasaft etc på nätet ifall det råkar finnas nån som kommer över några bär... kanske det blir något sånt för mig också...

Annars är jag inne på vecka 3 nu och denna vecka skall jag förutom maten också fokusera på andningen, avslappning, motion och välbefinnande! Har också anmält mig till Gympa konvent i Närpes på lördag som ordnas av Närpes Gymnastik Förening. www.ngf.fi. Det ser jag framemot!

Gonatt!

3 kommentarer:

  1. Jag har aldrig smakat aroniabär och visste knappt att man kunde äta dem innan du upplyste mig. Men det verkar ju vara ett riktigt superbär ! K.H

    SvaraRadera
  2. Hej Jessica! Kul och mycket informationsrik blogg du har. :) Jag funderar rätt mycket på samma saker så följer dig med spänning!

    SvaraRadera
  3. Vilken intressant och inspirerande blogg du har, Jessica, och kul nu när man kan kommentera. :) Jag kommer nog att börja följa med. Ha det så bra!

    SvaraRadera