tisdag 15 september 2009

Vecka 3: Håll flödet igång


" Vi mår bra av att röra på oss. Det stimulerar andning, blodflöde, syresättning och lymfans cirkulation (energi i kroppen). Motion ger starka ben och muskler, ökar lungornas kapacitet och gör det lättare att tänka och använda hjärnan. När du motionerar regelbundet blir du dessutom mer medveten om vad du äter och vad kroppen behöver. Hållningen förbättras, du orkar mer och sover bättre. Motion är en av de starkaste positiva faktorerna för hälsan och självläkningen. Kroppens flöde kan stimuleras på olika sätt, t.ex motion, dans, sång, qigong. Alla dessa påverkar andningen som har en central inverkan på flödet,biobalansen och förmåga till avspänning" -Sanna Ehdin-

" Att gå är vilsamt, uppfriskande och vitaliserar tankarna. Börja denna vecka att promenera 20-30 min varje dag"- SE-



Förra veckans fokus var:

-bli uppmärksam på andningen
På den här punkten har jag egentligen inte lyckats alls förra veckan. I boken fanns ett avsnitt om andningen och om att bli medveten om sin egen andning och avslappning samt en djupandningsövning. Jag måste ta tag i det den här veckan!!!!

- motion
På den här punkten har jag lyckats rätt bra men motion är också något som ligger mig varmt om hjärtat. Jag promenera alla dagar med hunden (både kortare och längre promenader) och jag skulle verkligen inte klara mig utan denna stund ute i friska luften! Deltog ju också i lördagens gympakonvent. Den här veckan startar också styrketräningspassen igen samt att också simningen är på gång.

- saker som höjer ens energi (gör tre saker varje dag som gör dig glad)
"Energinivån kan höjas genom näringsrik mat eller positiva och stärkande känslor och tankar, samt genom ett medvetet arbete med dig själv. Du stärker din livsenergi när du mediterar, tränar qigong, motionerar eller vistas i naturen. Positiva sociala relationer. Syssla med något som känns meningsfullt. Det är ett utmärkt sätt att balansera din energi. Det är de små positiva förändringarna och goda vanorna som är de viktigaste för att skapa en god hälsa"-SE-


-protein till frukost
Min frukost består för tillfället av spelt flakes med havremjölk och hemmagjord hallonsylt. Spelt knäckebröd med ost samt Valio Gefilus tropiska frukter vassledryck som ger protein. Jag känner att jag verkligen håller mig mätt länge på det här. Räcker med en frukt innan lunchen. Men jag måste verkligen kämpa varje morgon för att ta god tid på mig vid frukosten. Jag är så hemskt morgontrött..zzz!!;)

- massage
Jag har i över ett års tid gått på regelbunden massage var annan månad och det fortsätter jag med.

- pröva på qigong, yoga eller thai chi
.....blev inget förra veckan..får bli min" Yoga for beginners" dvd med start den här veckan.....

-matdagboken
Jag har lyckats bra med maten och fortsätter i samma anda......måste dock försöka få in mera fisk ännu i kosten

......fortsättning följer om den här veckan (Vecka 4: Skapa biobalans)........
-

1 kommentar:

  1. Tycker du lyckas jättebra med Sanna Ehdins 12 veckor till ett självläkande liv. Det är intressant att följa och inspireras! :o) A-L

    SvaraRadera