fredag 4 september 2009

Rödbetsbiffar i tunnbrödsrulle


En av utmaningarna denna vecka är ju att hitta nya riktlinjer med sin mat. Jag vet om sedan tidigare att jag lagar alldeles för litet mat med grönsaker och rotfrukter hemma. (blir mest sallad, gurka och tomat) Därför har jag valt att satsa "grönt" en tid framöver för att få inspiration!!

Kvällens maträtt blev i alla fall detta. Det var lite spännande med rödbetsbiffarna men det blev faktiskt riktigt gott, mycket tack vare pepparrotssmaken i såsen som gick så bra ihop med rödbetorna. Det fick till och med godkänt av den andra provsmakaren;)







Här kommer receptet (halverat och lite omändrat från det egentliga receptet från tidningen Hälsa nr 9 2009). Så det här blir för 2 personer:

200g rödbetor
400g potatis
1 dl skorpmjöl
1 tsk pizzakrydda

1. skala och riv rödbetor och potatis grovt
2. blanda rödbetor, potatis, skorpmjöl och kryddor i en bunke. Låt vila 10 minuter
3. forma biffarna och stek

Sås:
1 dl turkisk yoghurt
1 msk finriven pepparrot
1 msk senap
1 msk flytande honung
0.5 dl finhackad persilja
salt och peppar

1. blanda ingredienserna till en sås
2. servera biffarna tillsammans med såsen och sallad i tunnbröd
3. smaklig måltid;)

Jag valde bort lök (halv gul lök) från mina biffar eftersom jag inte tål det så bra. Och så bytte jag örtsalt ( 1tsk) mot pizzakrydda.

Den här veckan har jag också fört en "matdagbok" för att kunna granska mina matvanor men det återkommer jag till på söndag. Vet dock vad jag kommer att märka förutom grönsakerna, bl.a att jag äter för litet fisk och använder för litet kryddor......

2 kommentarer:

  1. Tips! Sätt i en fullkornstortilla så blir det ännu nyttigare - och godare! ;)

    SvaraRadera