fredag 18 september 2009

Vecka 4: Skapa biobalans


Har blivit inspirerad av allt Tilda-pysslande och en "Matrioshka" såg dagens ljus i torsdags..och två till är på kommande!!

Idag kom jag mig då äntligen iväg till simhallen och grejorna var parkerade i bilen ända från torsdagen så att de på inget sätt kunde glömmas någonstans;) Egentligen var fredag eftermiddag ingen dålig dag att åka på..en skön avslutning på arbetsveckan. Så kanske jag gör det till en tradition att åka på fredagar, en riktig "spa-fredag" ! Råkade ju också sig så att jag var till frissan ikväll så det blev en extra bra avslutning på veckan...och hittade massor av intressanta tidningar att bläddra i så kom mig nästan inte därifrån;)....mera om den intressanta läsningen en annan gång..........

Den här veckan har det alltså handlat om biobalans....att balansera jämvikt både kroppsligt och mentalt utifrån sina individuella behov, för att motverka t.ex stress. Här är som tidigare nämnt viktigt att fokusera på kosten, sömn och vila, motion, avslappning och att ta till vara egen tid och syssla med det man tycker om samt hudvården. Närmare genomgång av vissa områden följer!

" Problemet i det moderna samhället är att vi har tappat bort begreppet biobalans. Vi tror att vi kan klara hur mycket som helst-utan att ta tillräckligt med tid för fysisk och mental återhämtning.....vårt stressade samhälle skapas av oss själva för att vi är i obalans-har bio-obalans och därmed stressas inifrån. Vi kan bryta detta genom att satsa på individuell biobalans" -SE- Jag tänkte på detta häromdagen och då dök uttrycket "Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra idag"upp. Egentligen borde vi också tänka "du behöver inte göra idag det du kan göra imorgon". Visst, vissa saker måste göras tidsenligt men det finns också en hel del saker som faktiskt också kan vänta några dagar... varför inte använda lite av den tiden till att satsa på sig själv!!

Så önskar alla en trevlig helg med mycket tid att njuta av den vackra hösten och era intressen!!

2 kommentarer:

  1. Se där tar hon sig bra din matrioshka! :o) Angående stress och balans läste jag inne hos nån idag att "Dammtussar är ett tecken på att någon har gjort något roligare!" Vilket vi ju har gjort! Kommer du ihåg det där med morgonsamling? Ha en skön helg! //A-L

    SvaraRadera
  2. Vilken fin matrioshka du gjort! Verkligen tänkvärt det du skriver om. Jag tror att det är vktigt med balans i våra liv för att vi ska må bra! Ha en bra helg! KH

    SvaraRadera