söndag 21 november 2010

Helgmys

Glöggmys

I lördags hade vi "älg,- badtunne,- och glöggmyskväll" för våra gäster. Det var perfekt väder att bada tunna i..vindstilla, lite snö,några minusgrader! (enda som saknades var stjärnorna på himlen:) Vi njöt verkligen! Till spa-avdelningen ;) hade jag fixat samma Chokladskrubb som jag presenterat tidigare (December 2009):

3 dl socker
1,5 dl rapsolja
2 msk kakao
1-2 tsk malen ingefära

Lägg alla ingr i en skål och rör om. Häll upp i ren glasburk. Håller 1 år i rumstemperatur.
Receptet är av örtterapeuten Lisen Sundgren.

Skrubben är verkligen underbar tycker jag och den är ju så enkel att fixa till. Julklappstips ;))


Glöggmyset innehöll bl.a Dadelgodis m. choklad och  pepparkaksgrissini med recept från Lantlivs julspecial,en smarrig chokladtårta (se översta bilden) vars recept jag hittade på bloggen Årstidens bästa samt cognactryfflar ..mmm!!

Till älgköttet hade jag bakat ett Lingonbröd med recept från Matmagasinets julspecial. Tyvärr hann jag inte/kom inte på att fotografera älgköttet men vi hade i alla fall rimmat älgkött och älgfile. Det får vi tacka min sambo för som orkar streta i skogen flera månader på hösten. Men det tycker han väl bara är kul ;) 

Jag tackar mina gäster så mycket för blommorna som pryder köksbordet, Whiskytryffeln från Hemgården (tugg, tugg, tugg ;) samt Bodylotionen från Lavera naturkosmetik som var perfekt efter tunnbadet! 


Efter en mycket trevlig lördakväll var det skönt att börja söndagen på soffan med att se en av mina favoritfilmer  Pride and Prejudice som jag ju sett sååå många gånger förr. Men den är lika bra för det varje gång:) Sen en tur via skidspåret och så har jag varit på besök till Vestergård idag :) Tack för det!


Nu börjar en ny vecka och jag hoppas den är lite tursammare gällande is att halka på än förra veckan.  Som tur är fick jag bara ett lite ömt och blått knä!!




p.s Kom ihåg att skicka in ert chokladrecept före 25.11. Ni kan vinna choklad gjord på getmjölk  från chocolina samt tvål som också är gjord på getmjölk från florex-natur.

8 kommentarer:

  1. Vilken mysig älg-,badtunne och glöggkväll ni bjöd på. Det låter riktigt smaskigt.
    Nu måste jag nog ta mig i kragen och skicka recept åt dig.
    Hurtig som vanligt så hann du med skidning före besöket hos Vestergård. Jag skulle behöva få lite energi av dig.
    Ha en bra vecka!

    SvaraRadera
  2. Hej igen!
    Roligt att ha dig på besök i dag :) Jag hittade receptet på knäckebröd, kan meila det till dig.
    Var har du hittat J U L bokstäverna ? De är jättefina!
    Hoppas kommande vecka blir en riktig turvecka!

    SvaraRadera
  3. Hej och tack för titten hos mig! Nu hittar ju jag till din härliga blogg också! Så mysigt det låter med badtunna det skulle man ha:) Tack för goda recept alltid bra att få lite nya idéer! Må så gott kram från Maria

    SvaraRadera
  4. Så mysig helg ni haft med mycket gott! Härligt med badtunna och chokladskrubb lät väldans intressant.
    Svar: Du är så välkommen till julbutiken! Jag har inte riktigt koll på vem du är, men det klarnar väl om jag är i butiken då du kommer på besök ;). Jag kommer att vara där lördagar (men inkommande lördag dyker jag upp först senare, ska på julfest först...)

    SvaraRadera
  5. Den kommentaren kom från en verklig chokofanatast =)

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Tack för titten hos mig, kul att du vill vara med i min utlottning.
    Kram Agnetha

    SvaraRadera
  7. Kul att du tittade in till mig! Låter som ni haft det mysigt i helgen! Gillade julbokstäverna. Ha en trevlig kväll!
    Kram Anki

    SvaraRadera
  8. Hej. Jag såg att du hade bakat Lingonbrödet från MatMagasinets julspecial. Jag tänkte baka det nu i helgen, men blev lite fundersam på att man skulle tillsätta jästen när degen i princip var färdig, fungerar det? Ska man inte lösa upp jästen på något sätt? Blir det inte klumpar annars? Hur gjorde du, kommer du ihåg. Kram Malin.

    SvaraRadera