söndag 27 december 2009

Under stjärnorna


Kölden kröp ned mot -20 strecket ikväll och det var en alldeles perfekt kväll att bada tunna med månen och stjärnorna som lyste! Mysigt! Trevligt med badmöjligheter i byn!!

Lite fart under fötterna fick vi i alla fall allt ha mellan tunnan och "stugan" och akta så vi inte frös fast i dörrhandtaget..då hade vi kanske varit kvar än i skrivandets stund :)

Detta knäckebröd har bakats flitigt här i bloggvärlden och nu hade även jag gjort ett försök..även här fick det höga betyg av testpersonerna så det verkar vara en vinnare:) Ni hittar receptet här

Lite små "knäckisar" blev det också!

Lite spatrevligt hade jag också fixat till även om varmvattnet sinade lite så alla inte hann prova på chokladskrubben!! Hittade chokladskrubben hos en annan bloggare och här kommer receptet på den så får ni ta en spakväll hemma:

3 dl socker
1,5 dl rapsolja
2 msk kakao
1-2 tsk malen ingefära

Lägg alla ingr i en skål och rör om. Häll upp i ren glasburk.Håller 1 år i rumstemperatur.
Receptet är av örtterapeuten Lisen Sundgren.

Under fredagskvällarnas idolpauser  råkade jag och B komma över ett trevligt program som hette "Örtapoteket" med James Wong. Det var verkligen intressant och det finns också mycket man kan fixa till hemma också.  Detta är något som jag måste läsa in mig på och kanske blir det en "örtagård" här till sommaren! (det är det där med vattnandet....men....!:)

 Bl.a både James Wong och Lisen Sundgren har ju böcker så det bli kanske att införskaffa dem..

Dock har jag boken "Huskurer och läkekonster" av Marguerite Walfridson hemma så får studera den närmare nu..provade följande förkylningsdryck för nån vecka sen (jag var nu faktiskt inte förkyld, men det lät gott o intressant ;) Det blir upp till nån annan som råkar på en förkylning här i vintertid att se om det funkar!

Förkylningsdryck från Alfta i Hälsingland

4 dl vatten
1-2 pressade vitlöksklyftor
2 dl svarta vinbär
1 msk honung

Mixa bär o vitlök.Tillsätt hett vatten. Sila o söta med honung. Spara i termos och drick lite i taget under dagens lopp.(Man kan också utgå ifrån varm svartvinbärssaft o pressa ner vitlök o honung)

Läkande örter är också något som ingått i Sanna Ehdins v.10 som jag varit dålig på att uppdatera här i juletider (samt v.11). En uppdatering kommer snart!

Ha det gott!

p.s Tack för en trevlig kväll!

3 kommentarer:

  1. Det låter kallt att bada tunna när det är -20 , men jag kan förstå att det var mysigt !
    Ja visst var knäckebrödet gott :)
    Tänk att ha en egen örtagård,det skulle vara intressant men precis som du oroar dig för vattnandet så tycker jag inte om att ränsa ogräs.
    Ha det riktigt bra.
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  2. Ja om man skulle få till det med tunnan under denna ledighet. Jag har inte badat kallare än -15, men kontrasten är det som gör det. Trevliga recept där. Sönerna är snuviga så här kureras det. Fortsätt njut! - Ann-Lis

    SvaraRadera
  3. Du e bara för helmysig du!!!!

    SvaraRadera