tisdag 22 december 2009

Julgott


Var igår till Vasa och handlade inför julen och uppehöll mig ganska länge i det här hörnet av torget..nämligen saluhallen! Fastän det var ganska mycket folk där fick man en alldeles skön julstämning! Jag är ingen stor "supermarket" människa utan trivs bäst när jag får botanisera i små butiker och "trängas" med produkterna :) Idag blev det lite gott från kött- och fiskdisken, ostdisken (rom-russin osten är ett måste) samt snömandel från hälsobutiken. Mums! Imorgon har vi uppesittarkväll här så då dukas det fram lite smakprov!:)

Snömandel hör julen till!

Idag har det ju verkligen varit underbart väder då snöflingorna dalat ner! Jag har fixat och fejat lite inne och ute (utebilderna kommer senare) och på kvällen när jag var ut på promenad med hunden njöt jag verkligen av det fina vinterlandskapet. Barnasinnet vaknade till liv och jag måste göra en snöängel på gården! ;)

Imorgon hoppas jag kunna bege mig på en skidtur igen och jag har också tänkt fixa till lite egen senap och sill (vasabladets recept) till julmiddagen. Min "Vana Tallinn chokladtryffel" hade också en rykande åtgång så en ny sats är på gång! :)


Vi är ju många som tycker om att äta blåmögelost till pepparkakorna och här kommer en ny favorit,som jag provade i helgen, att lägga till på julens ostbricka (recept ur Hälsokokboken).."Ljummen brietårta med blandade nötter"

valfri mängd brieost
strö över naturella nötter efter eget val
strö över torkade aprikoser hackade i bitar
ringla honung över

200 grader ca. 7 minuter. Servera brietårtan ljummen! Njut!


1 kommentar:

  1. Saluhallen är verkligen speciell,där trivs man nog och färska och fina varor får man.
    Du har alltid så spännande recept!
    Önskar dig en riktigt mysig, avkopplande och GOD JUL !

    SvaraRadera