torsdag 17 december 2009

Chokladtryffel ( m. Vana Tallinn)


På samma gång som vi själva frossar i julens alla läckerheter måste vi ju också komma ihåg våra kära vänner utomhus. Så efter att jag och Majsan trotsat de -20 graderna utomhus med en rimfrostig promenad satte jag upp kärvar åt fåglarna! Härligt med snö och skymning!

Själva skall jag och B frossa i dessa läckerheter i helgen som jag fixat! Snabbt, enkelt och perfekt att ta med som gå-bort present!

Chokladtryffel (ca 25 st )

1 dl vispgrädde
30 g smör
200g mörk choklad
1 msk konjak (jag använde 1 msk Vana Tallinn)

Garnering: Kakao pulver att rulla tryffeln i

Koka upp grädde och smör. Bryt chokladen i bitar och lägg ner i "grädden". Ta kastrullen av värmen o rör tills chokladen smält. Låt stelna i kylen ca 2 timmar. Rulla kulor av smeten och rulla dem i kakaopulvret.
Förvara i kylen!
(min smet hade inte stelnat tillräckligt på 2 timmar så ni kan behöva längre tid till det.)

2 kommentarer:

  1. Ja jag såg inte ens skymten av dig i dag! Vad ditt kvällsprogram låter härligt :o)
    Superfina bilder! Det kanske blir tryffel här också ;o)
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Hade du kameran nu? Det är något med de där bilderna. Mycket smör, choklad, grädde och annat gott där! ;o) Ha en skön helg! ♥ Ann-Lis

    SvaraRadera