lördag 5 december 2009

Chokladhavrekakor samt fortsättning v 9


Här följer receptet på chokladhavrekakorna som jag nämnde i förra inlägget:

2,5 dl havregryn (ej snabb-)
2 dl vatten
100g smör
1 dl fruktsocker
0,5 dl malda linfrön
1 dl sojamjöl
1 ägg
knappt 2,5 dl havremjöl
2 tsk bakpulver
0,5- 1 dl grovhackad choklad, 70 %
0,5- 1 dl hackade mandlar

Blötlägg havregrynen ett par timmar. Rör ner fruktsockret i rumsvarmt smör. Tillsätt havregrynen, linfrön, sojamjöl och knäck ner ägget.  Rör om och tillsätt havremjöl så smeten blir fast men lite kletig. Rör ner bakpulvret, chokladen och mandelhacket. Skeda ut klickar på plåt täckt med bakplåtspapper och platta till dem. Grädda ca 10 min, 225 grader. (fint gyllengula)

I boken " Ät för hälsa-rätt mat för att må bätter" av Anna Selby kan läsas att havre innehåller mycket proteiner och mineraler. Havre är också bra för bl.a följande: sänker kolesterolhalten, stabiliserar blodsockerhalten, lugnande för magen vid besvär i mag- och tarmkanalen, bygger upp skelett och tänder.

TIPS! Är du trött på havregrynsgröten passar det bra att slänga i lite havregryn i "smoothisen" så blir den ännu godare och mättande..eller..varför inte prova ovanstående kakor med gott samvete ;)!

Sanna Ehdin ger tips för att få in mera skratt och glädje i livet, så nu när julen faller på kanske det lönar sig att sätta bort julstressen och göra något av följande:
*sällskapsspel
*roliga filmer eller program
*tänka på saker du finner glädjande
*gör något oväntat
*lekar
*träffa dina vänner och ha skoj tillsammans
*lyssna och dansa till din favorit musik

Om någon vill se en rolig och bra film kan jag rekommendera filmen "Yes Man" med Jim Carey som jag tittade med några vänner härom kvällen. Jag trodde att det skulle vara en typisk överdriven Jim Carey humor film MEN det var verkligen en tankeväckande film om att det verkligen är viktigt med små doser spontanitet i vardagen! Och dessutom får ni er ett par goda skratt på köpet! HYR den!

2 kommentarer:

  1. Låter bra allt det där vad gäller havre, som jag planerar lägga i min smoothie i morgon bitti OCh det där med skratt och glädje. tycker om att skratta med dig och ska även se den där filmen då jag får tag på den! :o) Ann-Lis Maria

    SvaraRadera