söndag 29 november 2009

Lillajul


Här kommer lite bilder från helgen. Väderkvarnen får representera de julmarknader som jag besökte i helgen..julmarknaden i Korsnäs på museiområdet och Stundars julmarknadd.

Julvädret visade kanske inte upp sig från sin bästa sida, men mysigt med marknader i alla fall. I Korsnäs köpte jag fina julkort som min släkting O och hennes kompis M sålde och på Stundars blev det lite godsaker för min del, bl.a havtornsmarmelad och vildhallon knappar..båda med naturliga ingredienser..mmm! Ett par sockor för frusna fötter slank också med hem! :) Mitt sällskap fick också avnjuta de berömda "stundarsgrisarna" men min mage håller sig tyvärr långt ifrån dessa läckerheter! Kön till bageriet slingrade sig i alla fall lång för de som ville köpa med sig större mängder av grisarna.

Vi fixade också till lite lillajulmat här hemma på lördagskvällen.. rödbetssallad, sill och dinkelköttbullar samt förstås lite pepparkakor och glögg nu när glöggsäsongen startat ..:)

Här kommer receptet på dinkelköttbullarna ( 4pers)
1 gul lök (jag uteslöt löken)
smör att steka i
2 dl dinkelflingor
1,5 dl öl
500g nötfärs
1 ägg
2 msk persilja
1 tsk torkad oregano
1 vitlöksklyfta
1 tsk salt
svartpeppar

Fräs den hackade löken. Blanda flingor i öl i en skål och låt svälla en stund. Blanda färsen med ägg, persilja, oregano, pressad vitlök, salt och peppar.
Rör ihop färsblandningen med dinkelflingorna och löckhacket. Forma köttbullar o bryn gyllenbruna. Efterstek i ugnen ca 10 min  tills de är genomstekta. (225 grader)

3 kommentarer:

  1. Hm,jag missade Stundars i år, men i stället har jag varit på en fin julkonsert i kväll :) KH

    SvaraRadera
  2. Jag skulle vilja till stundars på marknad nåt år med och korsnäs men du vet ju vad vi håller på med nu!så julen kommer som den kommer!
    /Anki

    SvaraRadera
  3. Det ser ju gott ut det där. Aktiv helg och dinkel köttbullarna ska jag lägger till i receptboken. :o)
    ~A-L

    SvaraRadera