lördag 14 november 2009

Vecka 8 Din personliga kost


Hade en trevlig kväll i Närpes i veckan. Före kvällens möte hann jag med ett besök till simhallen och med ett besök till JP för att njuta av deras underbart goda lax!!

Vecka 8 har varit en intressant vecka ur kost synvinkel. Efter att ha lagt till en baskost under flera veckor har jag denna vecka läst på och funderat ännu mera hur jag skall kunna äta enligt mina individuella behov. Genom en individuell kost (biologiska förutsättningar) stärker man kroppen. Det är i alla fall det som jag valt att gå efter och jag hittade följande intressanta läsning i Sanna Ehdins bok:
- Man kan vara en av fyra typer (kvinnor) beroende på vilken hormonkörtel som styr ämnesomsättningen. Jag såg utan att tveka att jag faller in under gruppen "Kommunikatören" (Sköldkörteldominans)
* bl.a kreativ, livlig och verbal
* timglasformad figur
* "extra" kommer vid buken och runt midjan
*Bio-obalans skapas av socker, vetemjöl, alkohol och koffein
* Genetisk svaghet: blodsockerobalanser och diabetes
(Biobalanserande kost: Ät mycket protein till frukost och lunch  samt rotfrukter, fullkorn, råris, frukt och grönsaker)

Alla som känner mig borde veta att jag ALLTID är hungrig!! :) Det är faktiskt nästan så att jag anser det som lite jobbigt att alltid vara så beroende av mat då blodsockret kan falla så snabbt och jag blir yr, ont i magen o illamående om jag inte får något att äta. Att man alltid ska tänka på att ha mat till hands och planera in dagen efter måltider och tänka på att man äter tillräckligt vid varje måltid så att man inte är hungrig om en timme igen!  Jag äter ju 6 gånger om dagen, minst! Jag skall nu ännu mera fokusera på att äta mera PROTEINER vid FRUKOST.

Jag har också en snabb ämnesomsättning, kontrolleras av sköldkörteln, (hur bra man tar tillvara näringsämnen i kosten och förbränner maten) och detta påverkar matsmältningen, näringsupptaget, energinivån och immunförsvaret. Enligt rekommendation borde jag dela upp kosten enligt följande: Protein 30%, fett 30% o kolhydrater 40%.  Passar bra med denna bok som kom från jultidningshandeln häromdagen :)








Enligt både mig själv och naturterapeuten borde jag också undvika vetemjöl eftersom det inte verkar vara bra för  mig. Ska försöka minska så mycket som möjligt! Jag har själv märkt att jag inte tål att äta alltför mycket pasta. Så om jag någon gång äter pasta nu skall jag använda fullkornspasta, pasta med en del havre samt denna intressanta grej som jag hittade i hälohyllan i veckan, ris-och quinoa spagetti (puttrar så fint i grytan just nu).

Efter en uppkoll på mineral och vitaminnivån konstaterades också att zink- och B-vitaminförrådet fortsättningsvis skall fyllas på. Sanna Ehdin skriver bl.a att zink är viktigt för matsmältningen och ämnesomsättningen!! Så då är det viktigt för mig!

..fortsättning följer..ris- och quinoapastan väntar...                           

2 kommentarer:

  1. Här har det kommit flera inlägg sen jag var på besök sist. Den låter verkligen intressant den där boken! Jag fick en snabb titt i den i torsdags eftersom N har den nu.
    Maten på fotot ser läcker ut. Ett besök till JP vore inte så dumt :) KH

    SvaraRadera
  2. Även om du har berättat är det där intressant läsning. Tror att vissa bitar där passar in på mig, allt utom det där med sköldkörteln... :o) - A-L

    SvaraRadera