onsdag 18 november 2009

Bovetesallad med citron, grynost och räkor




Jag blev verkligen positivt överraskad av den här salladen. Bovete har ju annars en väldigt speciell smak tycker jag, men här var det bara underbart gott!!! Kanske också tack vare den goda smaken från koriandern. Det var första gången som jag köpte färsk koriander. Perfekt efter några längder i simhallen :)

4 personer

OBS! Koka upp och häll först varmt vatten över kornen och skölj sedan med kallt vatten och låt det rinna av.
Koka upp nytt vatten och tillsätt boveten samt salt. Koka ca 10 minuter. Låt gärna kornen eftersvälla en liten stund. (Beräkna 0,5 dl bovete/person och 1,5 dl vatten/person.)

2,5 dl kokt bovete (helt bovete)
salt
1 pkt frusna räkor
1 liten vitlöksklyfta
4 tomater
1 kruka persilja
1 kruka koriander
4 msk olivolja
pressad saft från 1 citron
vitpeppar (jag använde svartpeppar)
rucola (80-100g)
1 avokado
groddar (jag uteslöt groddarna)
rostade pumpakärnor (jag använde solrosfrön)
grynost

1.Blanda bovete, finhackad vitlök, klippt persilja och koriander samt tomaterna (skurna i bitar).
2. Blanda olivolja, citron och peppar och häll det över.
3. Blanda allt med rucola och avokado.
4. Lägg upp allt på tallrikar och strö över de tinade räkorna samt toppa med groddar och rostade pumpakärnor.
5. Servera med grynost.

SMAKLIG MÅLTID!!



Helt bovete finns att köpa på de flesta av de stora kedjorna. (Finns kanske av nått annat märke också?)

Fakta Bovete:  bovete är en ört och det är glutenfritt, proteinrikt och rikt på mineraler. 

2 kommentarer:

  1. Nu har jag missat flera inlägg igen :)
    Salladen borde man prova!
    Annars kom jag på att jag kan vika in på min morgonpromenad på fredag nästa vecka :) KH

    SvaraRadera
  2. Ja, bovete har en smak av järn när man kokar gröt, men den här salladen låter intressant, så det sk testas nån gång! :o) - A-L

    SvaraRadera