måndag 9 november 2009

Kokböckernas magiska värld...


Hur är det med er, hör ni också till dem som fullkomligt älskar kokböcker..som blir alldeles saliga så fort ni får en kokbok i er hand! Ingen skillnad sedan hur mycket man egentligen riktigt kokar från dem bara man får beundra alla vackra bilder o snålas på alla recept som bara låter så gott!! Så är det för mig..100% choklad, medelhavsmat, pajer, soppor, lättlagat, grytor o gratänger muffinsar..m.fl. trängs i mitt kök o ännu flera är på väg genom årets jultidningshandel. Jag bara älskar att samla på böckerna! Ibland händer det också faktiskt att jag lagar ett och annat från dem ;)

Julie Powell bestämde sig i alla fall, 2002, för att hon skulle koka sig igenom en hel kokbok (Julia Child`s:  "Mastering the Art of French Cooking" från 1961) och på samma gång blogga om det och på så sätt startade "The Julie/Julia project". Bloggen blev mycket populär och senare en bok: Julie and Julia, 365 days & 524 recipies, 1 tiny Apartment kitchen (2005).
Så nu när mörkret fallit på kan ni alltid styra mot biosalongen och se filmen "Julie & Julia" som baserar sig på Julie Powells bok samt Julia Childs (american chef, author and television personality) biografi " My life in France".




Ibland händer det också att man bara mixar ihop ett recept i all hast och det var så mina "Vana Tallinn & vitchokladmuffins" såg dagens ljus i förra veckan..mmm.. inte kanske så nyttiga..men ack så goda ;)

100 g smält smör
2,5 dl strösocker
2 ägg
1 dl mjölk
4 dl vetemjöl
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
100g hackad vitchoklad
önskad mängd Vana Tallinn
lite hackad mandel att toppa med

200 grader, 20-25 min

2 kommentarer:

  1. Filmen ska jag absolut se, men huruvida jag får tag på den där Tallinngrejen är ett frågetecken... :o) A-L

    SvaraRadera
  2. Idag fick jag 100% chocklad boken som jag beställt via jultidningarna. Vi har ganska många böcker också, men sällan blir de använda. Man kan ju så lätt slå upp på netet idag också och printa ut.

    SvaraRadera