måndag 4 januari 2010

Nytt år och nya dagar...


Gott nytt år på er alla! Det är första gången som jag skriver 2010 nu, fastän det hunnit gå några dagar på det nya året. Det brukar alltid kännas ovant i början och man brukar glömma bort sig ibland :) Det nya året firades in hos våra vänner A&M med bl.a smaker av vilt (älgkött) och havtorn. Underbart gott! Vid tolvslaget skålade vi in det nya året!


Som vanligt har jag friluftat och njutit av vårt vackra vinterväder de senaste dagarna. Det har skidats, promenerats, skrinnats, pulkats och blivit "sparkturer" i månskenet. Det har verkligen varit härligt! En och annan brasa har också tänts här på gården i eftermiddags skymningen och korvgrillning och "glöggmys" har stått på programmet!


Snowboard brukar också höra nyåret till då vi flera år begett oss norrut till backarna. I år sökte vi backar på närmare håll och på nyårsdagen trotsade vi kölden i Lapua och fick en trevlig dag i backen! Jag är verkligen glad att jag kom mig för att börja åka snowboard, man behöver lite utmaningar här i livet :)

Så nu är ett år till ända och ett nytt har börjat och vi ser fram emot nya möjligheter! På samma gång har jag kommit mig igenom Sanna Ehdins 12 veckor (även om några veckor här på slutet inte blivit dokumenterade här..det kommer..) och jag sätter här upp några mål/goda råd/riktlinjer åt mig inför det nya året för att fortsätta hålla balansen och helheten. Jag känner verkligen att jag mått bättre och senast i lördags sa jag att jag har varit mycket piggare under hösten än jag brukar, så det är ju ett gott tecken! Nu gäller det att fortsätta i samma stil!



p.s hittade denna korg hos min vän A, en sån vill jag ha också :)
 
1. Maten:  Hålla mig till den personliga kost som passar mig och hålla mig till en kost utan tillsatser. Att äta mycket grönt, fisk och pröva på nya maträtter. Utnyttja de möjligheter med att ta tillvara de nordiska tillgångar som finns här i naturen (som bär, frukt etc.) och lokalproducerat men heller inte tveka till nya exotiska inslag som hittas i butikshyllorna! I mån om möjligt gärna också ekologiska produkter.Med andra ord, fortsätta utforska...




2. Motion: Fortsätta att motionera varje dag! Promenader, skidåkning, gymnastik, simning och pilates står fortsättningsvis på programmet. Kanske hittar jag även något annat intressant att pröva på!



3. Naturen: Njuta av årstiderna och allt naturen har att erbjuda! Leva i nuet och hitta vardagens små glädjeämnen!

p.s Detta fina fruktfat hittade jag också hos en god vän!
 

4. Sömn och vila. Sova tillräckligt och avsätta tid för avslappning och vila. Fortsätta gå på massage regelbundet samt även få in mera zonterapi. Även pröva på andra former av alternativa behandlingar. Fortsätta med naturliga hudvårdprodukter och utforska kryddornas och örternas värld och hur man kan "fixa eget"!

Mycket spännande att se fram emot!

*Ännu en gång, ett fortsatt Gott Nytt År till er alla!*

4 kommentarer:

  1. Nu får vi nog börja planera in en tur till Lapua också. Det såg så härligt ut. Det gör dina övriga bilder också!
    Vägen som vi gjorde vår sparktur på borde nog vara ytterst bekant för dig :)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Hej igen!
    Om du kikar in hos mig ser du att jag gett dig en utmaning!

    SvaraRadera
  3. Hördu, man beundrar dig sunda coach. Det där med sömn och vila blev det dåligt med under min senaste resa och hjälp vad det gör skada. Tar igen det för fullt nu innan terminstart. Syns snart!

    SvaraRadera
  4. Hejsan!
    Jag har varit jätte dålig på att kommentera i din blogg den senaste tiden. Fast jag nog kikar in då och då. Det är alltid så intressant läsning med motion å mat, så jag glömmer att kommentera sedan. Måste verkligen pröva nåt av dina många recept nån dag. Idag bakade vi saftiga rårbullar (semlor) och det blev riktigt mumsigt.
    Blev så sugen på att åka slalom när jag såg bilderna. Men med min mage, får jag vel nog glömma det i vinter. Då jag vänatde Anton var vi i Vuokatti över mellandagarna å nyår, var då i 3 månaden, då åkte jag nog. Men nu är jag halvvägs redan, så jag tror jag måste låta bli.
    Sköt om dej, kram <3

    SvaraRadera