onsdag 13 januari 2010

Varm vitchoklad





Vintern fortsätter att visa sig från sin bästa sida och man är full av beundran varje dag! Alla träden är så vackra och för att inte nämna den vita, blåa, rosa värld som visar sig i skymningen. Jag njuter för fullt!



Det har blivit en hel del skidåkande de senaste dagarna och t.ex söndagen tillbringades i skidspåren i skogarna kring Molnträsket. Jag och min vän M tillbringade några timmar i perfekta skidspår och självklart hade vi med lite matsäck också, smörgåsar och saft. Vi hittade en trevlig rastplats längs spåret och det är lustigt hur mat alltid smakar så otroligt gott när man är ute :)

Efter en skidtur eller annan aktivitet ute kan det vara gott att värma sig lite med en kopp choklad och då är denna vitchokladsvariant ett perfekt val. Den är en av mina absoluta favoriter och mycket enkel!
Värm upp mjölk (el som alternativ havremjölk osv). Häll i en mugg och tillsätt valfri mängd vitchoklad (från platta) och rör tills den smält. Avnjut!!

Första gången jag smakade denna dryck var vid Cafe Chokladkoppen i Gamla stan i Stockholm (intill stortorget) och där hittas också den godaste vitchokladen hittills. Kanske beror det på den underbara atmosfär som råder kring  torget där :) Jag försöker alltid göra ett besök där när jag har vägarna förbi Stockholm.  I Vasa hittas denna dryck bl.a på Cafe de Paris.


Vi hade i förra veckan turen att få lite pannkaka gjord på råmjölk hemlevererad! Extra gott!Jag fixade till det ännu mera genom att...värma ananas bitar i lite smör och honung i stekpannan. Strö över lite malen ingefära samt lite limesaft och rör om. Häll över pannkakan. Strö kokosflingor över och dekorera med bananskivor och granatäpple. Mums!


Jag tog denna ide från ett recept i tidningen Hälsa nr.1/2010.

Dessert à la Sigyn (Sigyn Waerland)
(6 portioner)

1 ananas
1/4 papya
4 msk smör
1 dl muscovadosocker
1/2 lime
2 tsk pulveringefära
12 msk rostade kokosflarn
1 granatäpple
1 stor banan
Till servering: Tofu vaniljglass eller grädde

Låt smöret och sockret koka ihop i stekpannan. Lägg i ananasbitar och stek med. Pressa över lime och strö över ingefära. Lägg i papyan mot slutet o vänd till den är varm. Rosta kokosflagorna. Lägg upp den stekta frukten på tallrikar. Dekorera med banan, granatäpple och kokos. Servera med glass eller grädde.


5 kommentarer:

  1. Härliga vinterbilder! Många lockande recept du bjuder på också. Jag som tycker om vit choklad borde ju prova den varma chokladen,men det får allt vänta lite eftersom kläderna krympt över julen :)
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Vackra bilder det där. Nu tycker jag du frestas med goda recept och fortsätt med det! Jag har den där tidningen så kanske jag ska arkivera något recept. vit choklad är mums för den som motionerar bort den! ;o)

    SvaraRadera
  3. Voij jisses så gott det låter! det måste absolut provas här med!
    /anki

    SvaraRadera
  4. Det är nog så bra Jessica att du visar de här bilderna så man får se lite hur det ter sig där hemma. (Ditt hem är fortfarande närmare min mamma än vad mitt eget är ;) )

    SvaraRadera
  5. HEJ!
    Jätteroligt du använder mitt recept ur Tidningen Hälsa!! Kul se hur du inspirerades!!!

    Fin hemsida!! Vackra bilder!!

    Med varm hälsning

    Sigyn Waerland
    www.sigynw.com

    SvaraRadera