söndag 17 januari 2010

Utflykt: Chokladbars med nötter och mandlar


Här kommer ett litet tips på mellanmål eller att ta med på skidutflykten.
p.s jag halverade receptet!
Använd de nötter och torkade frukter som du gillar!

Grundrecept från Hälsa 12/2009
40 portioner a 30 gram

400g mörk choklad (min 70%)
2 dl grädde
2 dl hasselnötter (gärna rostade)
2 dl mandel, valnötter o cashewnötter (gärna rostade)
1 dl pumpakärnor
1 dl pistagenötter
1 dl paranötter
1 dl strimlade, torkade aprikoser
1 dl russin
 1 dl valfri torkad frukt
kokosflingor


Klä en avlång brödform med smörpapper. Strö lite kokos i formen.  Smält chokladen i vattenbad. Rör ned grädden och sedan övriga ingredienser. Ös upp i formen och ställ kallt några timmar!


Hittade några bilder från en vinterutflykt som vi gjorde för 2 år sedan då vi var på en 4 dagars "roadtrip" till Trömsö och hälsade på våra bekanta. Den gången hade vi norskt bröd och ost med i matsäcken då vi vandrade uppför detta lilla fjäll. En härlig upplevelse!


5 kommentarer:

  1. Härligt landskap det där :)
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. Så fina bilder!!! :)
    Lycka till med skidåkningen. Jag ska testa dina chokladbars och ta med i matsäcken i fäbodaspåret nån dag!

    SvaraRadera
  3. Smarrigt ser det ut det där! Fina bilder ur arkivet!

    SvaraRadera
  4. Landskapet ser nog helt annorlunda ut än här. Fina bilder och chokladbarsen ser mumsiga ut.Jag är bara lite för lat att göra dem men kanske... Ha de bra!!!

    SvaraRadera
  5. Vad kul att du gillar mina bilder - jag tycker om dina! Jättefina vinterbilder!

    Och vad mycket gott du visar bilder på. Jag älskar också choklad, så jag blir så inspirerad av dina tips!

    Kram Pernilla

    SvaraRadera