lördag 23 januari 2010

Yoghurt med bl.a gojibär, nötter och frön


Startar här ett litet tema kring några av våra så kallade "superfoods". Först ut är Gojibäret. Jag använde mig av torkade gojibär (de röda som ni ser på bilden) som jag köper på hälsobutiken i Vasa.  Jag fixade till lite yoghurt med gojibär, russin, mandlar, pecannötter, pumpakärnor och solrosfrön. Efter att jag tagit bilden och skulle börja äta kom jag också på idén att strö över lite kokosflingor och det visade sig vara jättegott! Kokosflingor till yoghurten kommer att bli en ny favorit här!!

Info om Gojibäret: gojibäret växer i dalarna i Himalaya i Tibet och i Mongoliet. Bäret är rikt på mineraler, aminosyror, vitaminer och oxidanter.

Använd de nötter, gryn och frön ni tycker om och tillsätt torkade gojibär!


Här hos mig har det varit skidåkning på programmet idag som det så ofta blir om helgerna! Det har redan hunnit bli en hel del kilometrar under skidorna i vinter, 300 km för tillfället..

4 kommentarer:

  1. Hmmm...har jag aldrig provat. Men det såg både gott och nyttigt ut!

    Ha en fortsatt trevlig helg!

    Kram Pernilla

    SvaraRadera
  2. Va' har du nu hittat på för smarrig frukost! Nu måste jag komma ihåg att testa de där gojibären. Jaa... hur många km har jag skidat i år? ;o) Nu ska vi snart börja söka oss hemåt, via Ikea! Ha en skön dag!

    SvaraRadera
  3. Tyvärr kan jag inte hålla med att det ser gott ut;o). Jag tycker inte om yoghurt, har försökt äta det nån gång men usch...
    Men du är jätte duktig på att laga hälsosamt!!!
    Duktig tös att skida också, jag lyfter på hatten.
    Själv är det inte alls bra med foten, det blir väl nog att åka och visa den till hälsogården i morgon. För jag vill snart skida igen...
    Ha en bra vecka!

    SvaraRadera
  4. Ser gott ut, men kokosflingorna hoppar jag nog över. De passar inte riktigt min mun :)
    Du har hunnit skida mycket! Här har det inte blivit av, tyvärr.
    Ha en bra vecka!

    SvaraRadera