lördag 30 januari 2010

Fredagsmys med inslag av spa och granatäpple

Ja, det är så mina fredagskvällar ser ut och kommer att se ut under våren. Efter jobbet på fredagarna styr jag mot simhallen och ett pass i vattengymnastik och efteråt är det ångbastu som gäller. Nästan så man får lite känsla av fredags-spa! En perfekt avslutning på arbetsveckan tycker jag :)

Hungrig som jag är efteråt klarar jag ju inte hela vägen hem utan ett stopp vid JP för lite god mat! Ikväll blev det pestokyckling med sallad. Mums! Ibland när B hinner möter han upp mig där men ikväll var jag ensam med "Tove Hem o Trädgård" som sällskap ;)
Väl hemma blir det att mysa i soffan med lite tidningar, god choklad och granatäpple! 

Så nu vet ni hur mina fredagar ser ut ;) Granatäpplen räknas ju också till superfoods och fylld med  mineraler och oxidanter. Det skall även vara bra för bl.a huden och immunförsvaret!

Jag försöker äta 1-2 granatäpplen i veckan. Blir mest att jag äter dem framför tv:n o sitter o pillar bort kärnorna ett och ett vilket ju är ett helt jobb i sig :) Det är även gott att använda i sallader och jag såg i en tidning hur man lättast ska få bort alla kärnor :Skär av toppen på granatäppletoch skär frukten i klyftor på längden.Vänd insidan utåt på klyftorna i en skål med vatten så att kärnorna hamnar i vattnet. Sila bort vattnet och använd kärnorna!! (har dock inte provat detta själv)

p.s granatäpplet växer vilt på många ställen i sydeuropa, bl.a i Granada i Spanien som också är uppkallat efter det. Dock kände jag inte till granatäpplet så väl för 9  år sedan då jag besökte denna stad för att beundra det ståtliga "Alhambra".  Kanske jag får styra ditåt igen!!! ;))))))) 

Igår tillbringade jag hela dagen på Norrvalla och deltog i trevligt program där! Konstaterade efter "physiopilates" timmen att det verkligen är Pilates man borde satsa på för att få styrkan i kroppen!! Och Magdalena Siggs  zumba var verkligen TOPPEN. Rekommenderar verkligen hennes klasser som hon har lite varstans här i sydösterbotten!!

4 kommentarer:

  1. Kanske nästa fredag kan jag börja komma på vatten gymnastiken igen. Börjar se en "ljusning" med mitt skavsår.
    Granatäpple har inte jag ätit, måste nog köpa det nästa gång jag är och handlar.
    Och Zumba skulle jag också vilja prova på, har hört så mycket om det på sistone. Du tycks har haft en riktigt bra dag på Norvalla.
    Trevlig söndag!! Maj-Gun

    SvaraRadera
  2. Det var någon annan som pratade om zumba. Du får nog ge mig privatlektion i nån skrubb! ;o) Annars låter det som en superduper skön och innehållsrik och god (gottigott) helg! Ha en skön söndag, själv måste jag iväg till skolan! ♥

    SvaraRadera
  3. Härligt fredagsmys du har!
    Jo, man har hört ganska mycket om zumba på sistone. Det skulle vara roligt att prova på.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  4. Låter riktigt mysigt att ha en liten spa upplevelse på fredagarna förren myset börjar!
    detdär med granatäpple var ingen dum ide...för om man är upptagen med att plocka fröna så håller man ju fred och inte springer överallt och söker annat gott!
    Snart helg igen!
    // Anki

    SvaraRadera