lördag 15 januari 2011

Om mig..



Har visat detta foto förr här i bloggen och det kom till bra användning nu igen när jag skall följa upp det som Nicole med bloggen Huset på landet  gav till utmaning till alla som ville ta sig an den. Själv tycker jag om att läsa om personerna bakom bloggarna. Så här bjuder jag på lite om mig själv :)

Minna flesta minnen från när jag är liten kommer från somrarna då vi besökte min morfar i Kolsva, Västmanland, Sverige. Där minns jag allt som fanns som vi inte hade här hemma i finland på den tiden..goda bröd (tekakor och veteknäcke), mos med korv och räksallad, glassarna piggelin, päronsplitt och 88:an, Loranga, den lilla tobaksbutiken som vi köpte godis i, badhuset dit vi gick o bada och drack Cola och åt mandelkubb, lekparken, min småkusin som jag lekte med, utflykter till Köping, Västerås, Arboga, Örebro och Karlskoga samt Parken Zoo i Eskilstuna. Ja listan kan göras hur lång som helst:)Morfar bodde på en sluttning och hade en stor trädgård i flera plan med bl.a en stor syren-berså, många äppelträd, plommonträd och ett päronträd. I slänten växte massvis med lupiner.

1. Mitä vastasit pienenä kysymykseen: - Mikä sinusta tulee isona?
Vad svarade du som liten på frågan: -Vad ska du bli när du blir stor?

Så länge jag kan minnas tillbaka ända fram till gymnasiet ville jag bli reseledare. Det fanns inga andra alternativ. Men i samband med att det var dags att söka till olika utbildningar jobbade jag några månader som praktikant på ett dagis och trivdes så bra. Jag sökte till båda utbildningarna, kom in till båda och valde barnträdgårdslärar/förskolelärara utbildningen. Det lustiga är att det är på samma dagis som jag jobbade som praktikant då för 12 år sedan som jag började jobba i förra veckan :))


2. Mitkä olivat sarjakuvien/piirrettyjen lemppareitasi 
Vilka tecknade serier var dina favoriter?


Jag minns egentligen inga speciella serier som jag skulle ha tyckt speciellt mycket om. Skulle vara Kalle Anka då. Jag har egentligen aldrig varit en serieläsare. Är inte det i dagsläget heller. Däremot älskade jag att läsa böcker och slukade Astrid Lindgren böcker, Kitty, Tvillingarna, Bröderna Hardy, Mary o Lou, Lotte böckerna, böckerna om Jolly osv. Fanns också i ett tidigt skede några böcker om systrarna P.  Som liten älskade jag att gå till bokbussen som kom varannan vecka!


3. Lempileikkejäsi?
Dina favoritlekar?
Hoppa ruta, tio stickor på en bräda, ge mig en vink, hoppa i höet i ladorna..


4. Parhaat synttärisi ja miksi?
Bästa födelsedagen och varför?
Det var svårt..jag minns när jag fick min hund (en cockerspaniel som hette Cissi) och när jag fick en cykel..


5. Mistä urheilusta pidit/harrastit?
Vilka idrottsgrenar tyckte du om?
Jag åkte skidor och var mångsysslare inom friidrotten. Tyckte också om att simma.


6. Ensimmäinen musiikki-idolisi?
Din första musikidol?
Hmm..de musikidoler jag minns är från tonåren och då var jag begeistrad i "boyband", typ Take That, East 17 m.fl. Sen var vi också ett gäng tjejer som var helt förälskade i Arvingarna;)) Lasseman var min favorit!! Och vi hängde varje sommar i Åminne folkpark på deras återkommande spelning!!

Idag är ju min musiksmak lite åt det rockigare hållet men Take Thats nya låt The Flood  tycker jag är riktigt, riktigt bra! Roligt att de återförenats!


7. Paras joululahjasi/muu lahja, jonka olet saanut?
Den bästa julklapp/present du har fått?
Ingen aning, måste svara hunden och cykeln som tidigare då.

8. Mitä olisit halunnut elämässäsi tehdä, jota et vielä ole tehnyt?
Finns det något som du alltid velat göra, men som du inte gjort än?
Inget som jag har kvar från barndomen att jag skulle vilja göra. Men det kommer ju upp nya saker hela tiden man skulle vilja pröva på så då har man ju alla möjligheter i världen att pröva :))

Det var det om mig! Ger vidare till alla som läser detta och vill dela med sig lite :)


Nu har "årets" dialektala Sydösterbotten spel kommit till vårt hus också :))


















6 kommentarer:

  1. Trevligt att få veta lite mer om dig! Jag minns också somrarna i Sverige... Där har man fått uppleva mycket i barndomen som man inte kunde göra här på den tiden...

    Kram Gugi

    SvaraRadera
  2. oj vad roligt att få läsa om dig! Tack för det!
    Skulle verkligen va kul att prova spela spelet!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Är nog in på din blogg med jämna mellanrum, du gör det jätte bra. Ja punkt 6 kommer man ju nog väl ihåg, det var tider det :)

    SvaraRadera
  4. Håller helt med Anki - vad kul att få läsa om Dig. Visst tenderar barndomssomrarna att var väldigt rosaskimrande!!!

    //Lena

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Vad kul att du gillade mina bilder!

    Roligt att läsa om dig! Tycker som du, alltid roligt att få veta mer om personen bakom bloggen:-)

    Kram Pernilla

    SvaraRadera
  6. Trevligt att få veta lite mer om dig. Jätte söt bild på dig också!
    Tomten hade med spelet i sin tomtesäck men jag har inte hunnit spela det ännu. Men barnen tycker det är skojigt!

    SvaraRadera