tisdag 2 mars 2010

..mera friluftsliv..

I helgen stiftade jag bekantskap med denna frukt som jag varken sett eller hört talas om tidigare..honungspomelo. Vi fick ögonen på den då vi sprang förbi fruktdisken på Citymarket och nyfikenheten slog till. Det är en stor citrusfrukt (kanske världens största, alltså pomelosläktet) och smaken är en blandning mellan apelsin och greip. Riktigt god att mumsa på och läste på ngt ställe att den även passar bra i sallader! Men man skall nog vara flera personer att dela på en frukt!! :)
Det är skönt med lov. Jag har börjat den här morgonen med en lugn frukost, som motvikt till arbetsmorgnarna då jag springer genom frukosten. Jag måste verkligen bli bättre på det!! Det får bli mitt nya sportlovslöfte!! Jag är en sån som tycker om att läsa medans jag äter frukost så imorse dukade jag upp med speltknäcke m.ost, gravad lax och tomat samt Gefilus tropiska frukter vassledryck samt Catharina Ingelman-Sundbergs senaste bok: Befriad. Jag har läste de två tidigare böckerna i serien (Brännmärkt o Förföljd) och jag rekommenderar hennes böcker. De utspelar sig i det medeltida europa. 
 Nu när det är lov är det också alldeles utmärkt att satsa på lite spa och jag har ordnat till lite förvaring för mina produkter. Något som jag saknar är ett badkar och när jag blir "stor" skall jag ha ett sånt i mitt framtida hus:) För er som redan har ett badkar hittade jag ett bra recept på Badsalt i senaste numret av "Allt om trädgård".


Saltat bad med rosmarin

1 dl Himalayasalt 
2 msk mortlad mynta
2 msk mortlad rosmarin
Himalayasaltet innehåller mycket mineraler och finns att köpas i hälsobutiker. Jag har också skrivit om det här tidigare. Jag brukar ju använda det i matlagningen. Man kan även finhacka myntan och rosmarinen istället för att mortla.

Jag har hunnit med en del utflykter redan trots att vädret kanske inte visat sig från sin allra bästa sida. Nå, varmt har det ju varit men snö har dalat ner från himlen alla dagar.Ibland till och med i något regnigare form. 


 På söndagen föll blöta snöflingor ned men jag trotsade dem och med klister under skidorna och matsäcken packad styrde jag mot friluftsdag i grannbyn.Där var ett 12 km långt skidspår uppdraget. Trots något slintande skidor var det en trevlig tur. Spåret gick också till en del längs den vandringsled som finns där. Man får sig också en del historia längs spåret/leden med grunder av gamla hus och historier som personer som bott där.Skyltar längs spåret vittnar också om forngravar och tjärdalar. Och det är ju alltid sååå gott att äta den medhavda maten:))

I går styrde jag lite norrut och mötte upp två bekanta. Vi tillbringade också en liten stund av dagen med skidåkning. Här syns vi vid Kalapää och jag får minnesbilder från Botniavasan. Jag var ordentligt trött här under Botniavasan och hade ca. 1o km kvar till mål. Som tur var fick man choklad här vid stationen så krafterna kom tillbaka och allt gick finfint fram till målet :)))) Gårdagen bjöd inte på lika strålande solsken och uppdragna skidspår (läs: vi fick trampa upp spåret själv):) som tidigare söndag men en trevlig dag med goda vänner hade jag!!
 Nu skall jag också bege mig ut på promenad med en god vän i snöyran och sedan ikväll väntar Zumba i Korsnäs!! Skoj!!

Oj, nu får jag ju inte glömma..jag fick ju pröva på något riktigt roligt under helgen..jag fick ju åka med på en liten tur med följande fordon...
...och jag hoppas på en längre tur snart!!! :)

3 kommentarer:

  1. Vad du hunnit med mycket trevligheter redan!
    Nu ska jag i alla fall ut på promenad efter maten :)

    SvaraRadera
  2. Det var det ena och det andra! De här snöflingorna har satt käppar i hjulet för mig eftersom jag från flera håll har blivit avrådd att bege mig ut i trafiken längre sträckor. Nåja, den som väntar på något gott! Fortsätt njut av lovet! ♥

    SvaraRadera
  3. Oj, du har verkligen hunnit med mycket!!
    Vädret är inte så inspirerande nu just. Skönt att vara inomhus:-).
    Jag har också "dragit" en förkylning på mig så världen känns lite tung för tillfället.
    Men du ska ha ett fortsatt bra sportlov!

    SvaraRadera