onsdag 10 februari 2010

Havtorn och Antioxidanter

Idag är det dags för Havtorn att få träda fram i rampljuset. Hittade dessa bär i höstas när jag promenerade vid villan/sommarstugan. Tyvärr var det alldeles för sent på året att kunna använda bären och dessutom växte de alldeles intill en trafikerad väg. Jag har aldrig pressat havtorn själv men jag skulle så vilja det. Vet dock inte av nått ställe där det är fritt fram att pressa.(så man inte råkar pressa på någons område). Ska försöka forska till hösten ifall jag får ge mig i sällskap med någon. Fram till dess får jag njuta av saft som jag köpt. Fast just nu (i förra veckan ) fick jag faktiskt en flaska av min snälla farbror :) Så nu njuter jag av ett glas havtornssaft varje kväll! Gott!

Havtorn är speciellt rika på C-vitamin. B påstår t o m att 1 havtorn skulle motsvara 1 kg apelsiner i C-vitamin mängd. Dock vet jag inte om det stämmer. Men om det gör det så är det ju fantastiskt!!! På nätet framhåller man också detta om rikligheten av vitaminer.

Har tidigare skrivit mycket om antioxidanter och hur bra de är för kroppen. Hittade en jättebra beskrivning i en bok om antioxidanter som var intressant läsning för mig. Och nu tänker jag dela den med er!

"Oxidation ger upphov till fria radikaler. De fria radikalerna är nödvändiga för många livsprocesser. Kroppen bildar själv fria radikaler som ett led i den förbränning som äger rum i cellerna  och de används bland annat av immunförsvaret för att ta död på virus och bakterier.

Om det finns för många fria radikaler i kroppen och på fel plats ställer de till med skada, speciellt om det inte finns tillräckligt med antioxidanter att passivera dem.

En fri radikal är en energirik men instabil syreatom (ofta sammankopplad med en väteatom) som har en elektrisk laddning som gör att den hela tiden är på väg mot en motpol som kan göra den stabil. På grund av detta hittar och binder sig fria radikaler lätt till andra molekyler.  

Kroppen bildar som sagt själv fria radikaler men vi får också dem i oss från föroreningar, tobak, läkemedel, felaktigt behandlad mat osv. 

För att skydda sig mot fria radikalerna är växter, djur och människor  utrustade med många olika antioxidanter. Några bildar vi själva men de flesta fås från växtriket. Av antioxidanterna är C-vitamin, E-vitamin, betakaroten och selen de mest kända. Det finns dock flera tusen olika. 

Antioxidanterna kan binda sig till en fri radikal utan att själv gå under och på det sättet se till att de fria radikalerna inte kan binda sig till andra molekyler.  

För att antioxidanterna skall fungera optimalt behöver de dock varandra och därför är det viktigt att inta ett brett sortiment från olika källor så att din kropp är välförsedd med antioxidanter. "

Källa: Irene Hage-Kvinna, kropp och hälsa 2007

Måtta med allt, men en och annan frukt eller bär kan ju alltid vara bra att stoppa i sig om dagarna :)

Ikväll har jag varit till stan och fyllt på mitt förråd med speltflingor, speltknäcke, speltpasta, torkade tranbär och gojibär.  Hittade också lite "mörk choklad cashewnötter" att mumsa på :)

Ikväll blev det också lite pulkåkning vid ruinerna efter shoppingen för att njuta av det härliga vintervädret!!

Nu skall jag studera lite i min bok om kinesisk läkekonst innan jag lägger fast ögonen. Men mera om detta en annan gång!

p.s B håller inte alltid med mig om mina försök till nyttigheter och  menar att för mycket nyttigheter inte är bra heller. Så ibland uppstår vilda diskussioner här :) Hahaha!  Men var och en bestämmer ju själv vad man tror och inte tror! Och inget kan väl anses vara rätt eller fel. Måtta med allt är väl ingen dum filosofi!!

4 kommentarer:

  1. Måtta med allt ,men nog vill man gärna leva lite hälsosamt. Vilket härligt sätt att avsluta shoppingen på :)

    SvaraRadera
  2. Ja, vi väntar att du kommer och fixar båten i sommar så drar vi ut på havtornspressning! Vi behöver också fylla på förådet!
    Coolt att få pulka vid ruinerna!

    SvaraRadera
  3. Han har väl rätt herr B. Kolla i läkekonsten om havtorn sliter på levern. Apelsinjuice lär ju göra det! ;o) Nyttig läsning du bjöd på! ♥

    SvaraRadera
  4. Javisst är det hälsosamt med havtorn. Kräm blir jätte gott. Gubben min brukar pressa åt mig så lite finns det i frysen ännu. i kväll är det inte så fint pulk väder, skönare att sitta vid datorn:)

    SvaraRadera