söndag 21 februari 2010

En helg i Februari

Idag har jag haft en riktigt lugn dag. Det är sällan det händer faktiskt att jag bara slöar hemma, men det har varit riktigt skönt. Nå, riktigt slö har jag väl inte varit heller..jag o Majsan har varit ut på en lång promenad med Xavi och hans matte :) Annars har jag bara plockat lite här hemma, fördjupat mig i senaste nummret av Hälsa nr 3/2010, haft ansiktsmask o lite annat spa osv.

Jag bara måste rekommendera den senaste Hälsa som jag nämnde här ovan. Där finns ett riktigt intressant inslag och recept från Lisen Sundgrens nästa bok "Lisens Indiska Spa-med inspiration från Ayurveda" som utkommer i April, med olika skrubb, masker och inpackningar som man kan fixa till hemma.  Jag kommer definitivt att köpa den boken. En del ingredienser verkar dock vara lite finurliga med det tar jag bara som en utmaning!! :)
Många av recepten verkade innehålla aloe vera-gelé och turligt nog har jag en sådan krukväxt hemma (en av de få växter jag äger, måste tilläggas ). Den har nyligen dessutom haft en "nära döden upplevelse" men håller lyckligtvis på och repar sig :))))

Jag har tidigare skrivit om Lisen Sundgren här då jag i juletider fixade Chokladskrubben från hennes recept. (se inlägg December: under stjärnorna). Den var väldigt enkel och har varit omtyckt av många!  Då nämnde jag också en annan bok av henne: "Lisens örtspa: för skönhet och välbefinnande" som jag nu också skall ta och beställa hem.


På lördagen var jag med min vän J på upptäcksfärd till Kristinesstad, det var ett tag sedan vi båda varit dit. Jag gillar K-stad, tycker det är väldigt mysigt där. Vi shoppade lite och myste på detta underbara cafe (bild nedan)..
Inte helt fel att få avnjuta en så här vacker varm choklad!

Vad shoppade vi då. Jo, det skall ni få se! Min vän Kicki med den fina bloggen Livet på Vestergård hade för ett tag sedan köpt alldeles underbara bestickhållare och genast jag såg dem blev jag kär :)) Så när jag upptäckte dem i Vinkelns butik kunde jag inte motstå dem...

Bestickhållarna är från Bruka Design och de passar sååå bra i mitt kök :)

Dessutom hittade vi också det vi var på jakt efter, våra "kronor" (perfekt för Partylites votivljus)..jag har haft en doft av Mullbär hela dagen i vardagsrummet....
Kronorna är från Weiste och köpta på Talas

Ja, det var den här helgen det. En skidtur har jag också hunnit med och så har jag o B fixat god mat på lördagskvällen: ugnslax med batatpotatis och limemarinerad mango..mums!!

*Ha en bra vecka*

4 kommentarer:

  1. Det blir inte så ofta jag vänder kosan mot Kristinestad men när det händer så är det samma ställen jag besöker. Och då blir det alltid något handlat. Bestickhållarna så kan jag också tänka mig i mitt hem.....Kristinestad nästa;).
    Siktet är också på månskensloppet.. bara det blir varmare för nu visar termometern -27,8 grader.
    Usch!! Trevlig arbetsvecka!

    SvaraRadera
  2. Det är väldigt sällan jag är till Kristinestad men jag håller med om att det är en mysig stad. Vilka fina foton du har därifrån.Det ser riktigt gammeldags charmigt ut.
    Burkarna för bestick var ett bra köp, det är så praktiskt att ha dem framme på köksbänken!
    Ha en bra vecka.
    P.S Nu har vi snart sportlov :)

    SvaraRadera
  3. Undrar om t.o.m. jag skulle klara den där aloe vera-plantan! men tror du att du vågar göra kirurgiska ingrepp på den, som har varit nära döden? K:stad är mysigt, min syster bor där, men jag har aldrig fikat på Vinkel ännu. ♥

    SvaraRadera
  4. Det är super skönt att få ha lugna dagar, man orkar bättre sen efter dem. Jag var oxå till kstad för en tidsedan men i andra ärenden då sa syster (som var med) att vi skulle fika där med men tiden räkte inte till...kanske en annan gång!

    SvaraRadera