torsdag 19 april 2012

godaste sconesmuffinsen


När jag hade gäster i söndags bjöd jag på sconesmuffins. De passar perfekt att äta tillsammans med vindruvor, sylt/marmelad och lite goda ostar. En av mina absoluta favoriter!


Det ursprungliga receptet är från boken Kryddan i maten-året om med kryddor, örter och recept. Men jag har ändrat lite på ingredienserna för att få en Jessica-touch på dem :)Här kommer receptet: (De jag serverades i söndags var dock utan russin och nötter)

1,5 dl aprikoser 
1 dl russin
lite hackade hasselnötter efter eget tycke o smak :)
5 dl vetemjöl
2 dl rågmjöl
 1 dl havrekli 
4 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 msk råsocker
100 g smör
2,5- 3 dl mjölk

Klipp aprikoserna i småbitar.Blanda alla ingredienser utom smör och mjölk.Fördela smöret i blandningen till en smulig massa. Tillsätt mjölken o rör ihop degen. Dela degen i 10-12 bitar och forma till bullar. Lägg på bakpappersklädd plåt eller i muffinsformar. Grädda ca 10 min i 225 grader.

(Jag brukar grädda mina i muffinsformar)

MUMS!

Innan jag kilar iväg skall vi kika in på nätbutiken där jag har en mössa beställd åt sonen. Härligt med limefärg!! Underbara mössor!

3 kommentarer:

  1. Måste boka in mig på det där någon gång! ;o)
    Ha det så gott bland storspovar och småfåglar! ♥

    SvaraRadera
  2. Mmm..ser gott ut! Tack för receptet, måste provas!

    Kram Pernilla

    SvaraRadera