tisdag 7 september 2010

Beroende

Det har ju konstaterats för länge sedan här på bloggen att jag är beroende av både choklad och kokböcker så då kan ni förstå att jag blev alldeles lycklig då jag fick ögonen på denna bok idag..

av Lotta Bäckström

Den var alldeles underbar med mumsiga recept och härliga bilder. Blir nog att klicka hem den här också :) Vilken tur att jag faktiskt brukar laga något ur böckerna också! Något som jag lagat flera gånger åt olika gäster är Tortano bröd ur Leila Lindholms bok - One more slice som kom hem till mig i somras och det har varit mycket uppskattat. Leilas böcker är underbara!!
Jag konstaterade senaste helg att jag inte riktigt har hängt med i svängarna. Flera av mina bloggvänner har varit på gammeldags marknad, höstmarknad osv. och dessutom var det matmässa. När jag fick nys om det här så var det alltför nära inpå för att jag skulle hinna med. Nå, det går nya tåg som man brukar säga! ;) Råkade dock se en artikel från matmässan i en lokal tidning och där på bild fanns brödet som jag köpte förra veckan. 
Det här brödet var jättegott o det har en fin gulaktig färg för det innehåller också gurkmeja

Nu framåt höstkanten har jag också fått njuta av alla de kryddor som jag sådde i våras. Det tog lite tid för dem att växa (månne någon vattnade för dåligt?! :) men sen fick de ordentlig fart: 
Gott är det att sluta dagen med en kopp Citronmeliss-te (har inte med den plantan på bild). Lägg 5-6 citronmelissblad i en kopp med varmt vatten o låt dra några minuter. Ett perfekt avslut på dagen!

4 kommentarer:

  1. Titeln påminner mig om när vi var i Schweiz och ofta besökte Himmels cafe där både förtäringen och utsikten var himmelsk :)
    Säkert hittar du mycket gott i den boken och kanske delar du med dig lite recept på bloggen.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Besökte ditt favoritbibliotek idag och hon hade en grekisk kokbok på gång åt mig. dessutom har jag beställt en italiensk kokbok, så den där sjukdomen med kokböcker har nog drabbat mig också. Tur i oturen njuter jag mest av bilderna och plockar varsamt ut det som hamnar på spisen. ;o)
    Får se vad du bjuder på för gott i framtiden! ♥

    SvaraRadera
  3. Du är så duktig att pröva på nya rätter. Själv är jag inte alls intresserad av att koka.... men mycket mera av att äta. Och det syns ju på mig;o)
    Men visst låter det gott med choklad.
    Vi kommer att fira vår 14 åring nu i flera repriser så då får jag allt ställa mig i köket.
    Det där Knäcke bröd skulle vara intressant att prova.
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  4. Den där första boken verkar vara nåt för mig! Ja, Leilas bok också. Har bara den första, men den används ofta.

    Tack för din kommentar om mina bilder, blir så glad!

    Kram Pernilla

    SvaraRadera