tisdag 24 augusti 2010

Smak av Gotland

Smak av Gotland av Marita Jonsson så heter nästa bok som jag skall beställa från bokklubben Mat & Njutning som jag är med i. Säkert på grund av att vi just var dit ;) men bilderna i boken ser också alldeles härliga ut. Och visst är det så att man äter med ögat också!! Boken är både en kombination av Gotlands historia samt recept med gotländska råvaror som grund. Ser fram emot att få bläddra i den då den kommer i höstmörkret som nu faller på o tänka tillbaka på semestern.

Som säkert så många andra som besöker ön blev det också för oss att pröva den gotländska specialiteten saffranspankaka med salmbärssylt och det lät sig väl smaka :)


Salmbär växer bara på Gotland o vi lyckades upptäcka några bär på hemväg från stranden vid campingen

Vi besökte också stafva gårdsmejeri  som låg mellan Visby och Roma och där köpte vi riktigt god ost.

Vi hann nog bara skrapa lite, lite i kanten på det som Gotland har att erbjuda i matväg men den som väntar på något gott får vänta till nästa gång.  :) Sambon var dock nöjd över vildsvinsköttet han fick avsmaka på medeltidsmarknaden !!

På tal om smaker så blev det också riktigt gott o lyckat på kräftskivan i lördags o det får följande bilder vittna om :

Salladen med bl.a körsbärstomat, räkor, blåbär o malvor passar bra i dessa bärtider!

4 kommentarer:

  1. Mums, nu frestas du med godsaker igen! Så vackert det är med Malvia i salladen! Jag har också avnjutit kräftor några gånger men upplägget var inte lika fint, missade rönnbären!
    Hoppas din vecka är lyckad! ♥

    SvaraRadera
  2. Smak av Gotland stod jag och tummade på när vi var där. Nu ångrar jag nog att jag inte köpte den, men det går ju alltid att beställa.
    Jag ser att ni åt gott på kräftskivan!

    SvaraRadera
  3. Verkligen mycket gott du bjuder på. Kräftorna tycker jag väldigt mycket om. En vecka kvar tills det blir kräftskiva för mig.
    Tänker du gå på vattengymnastik i höst också? Ha en skön kväll!

    SvaraRadera
  4. Jag älskar både saffran och pannkakor, så det borde vara nåt jag gillar! Hoppas jag tar mig iväg till Gotland nån gång så att jag kan prova...

    Kram Pernilla

    SvaraRadera