lördag 21 augusti 2010

Gotland i Mari Jungstedts spår..

 Carlssons Pizzeria, Sudersand, Fårö

Denna sommar har jag startat upp projekt svenska deckare eftersom det är en kategori böcker som ännu är ganska oupptäckt för mig.  Camilla Läckbergs böcker kom dock snabbt att höra till mina favoriter och nu har jag hittat en annan favoritförfattare..nämligen Mari Jungstedt som jag nämnt här tidigare! Om man läst Mari Jungstedts böcker och sedan åker på resa till Gotland kan man inte undgå att känna igen rätt så många platser på ön. Just ja..där var det ju de där bodde, det där mordet begicks osv.  Högklint, Roma, Visby, Sudersand, Slite, Warfsholmen, Lilla Karlsö m.fl är bara några av de platser som nämnts. Till och med vår camping Björkhaga strandby/Björkhaga by nämns i en av böckerna märkte jag efter vi bokat.

I en av böckerna "I denna ljuva sommartid" hamnar poliserna på uppdrag till Sudersands camping på Fårö. (den fina sandbadstranden har också blivit framröstad som Sveriges 2:a eller 3:e bästa strand vid någon undersökning, såg jag på nätet). Då poliserna skall ventilera dagens upptäckter och samtidigt inta lite mat beger de sig till Carlssons Cafe& Restaurang intill campingen. Den omnämns ha världens godaste vedungsbakade pizzor enligt poliserna på plats ;)Detta var vi förstås inte sena att utforska på vår resa och visst var pizzorna riktigt goda!! :)

Ja, man kan räkna upp hur många platser som helst vi besökte som på ett eller annat sätt har koppling till böckerna, bl.a ...
Spillingskatten-fornsalen i Visby. Världens störst bevarade vikingatida silverskatt.
Högklint. Jag njuter av utsikten över Östersjön från den 48 m höga klippan.
Visby med dess ringmur var en otroligt fin stad.
Från campingens badstrand kunde man skymta Lilla Karlsö 3 km ute till havs. Den benämns som en drömholme för fågelälskare.

Nämnas bör också kanske att självaste Mari skulle ha varit på plats i Visby för att signera böcker på lördagen. Då var jag ju tyvärr redan på hemväg. Men med en sådan fin dag som vi fick på havet så kanske jag klarar mig ;)
 För tillfället har jag nu begett mig in i Anna Janssons deckarvärld och följande personers böcker står också i tur att läsas under hösten:

Johan Theorin
Lars Kepler (har läst en bok nyligen)
Viveca Steen (väntar på senaste boken)
Mons Kallentoft
Karin Alfvedsson
Håkan Östlundh
Helene Tursten
John Ajvide Lindqvist
Stig Larssons millenium-triologi (skäms nästan för att säga att jag inte läst den ännu!!!! :)

Om någon som läser detta har tips på fler bra svenska deckarförfattare så skriv gärna en rad!

Började föra bok förra hösten över böcker jag läst och såg nu att jag gått över 70 böcker som jag läst det gångna året. Med höstens deckare som jag har framför mig nu då strävar jag mot 100 strecket!! :) Jag älskar böcker, skulle kunna bo i ett bibliotek! ;)

Men nu till nått annat jag älskar...mat..ikväll är det dags för KRÄFTSKIVA..mums!!

5 kommentarer:

  1. Det var ingen dum ide att bokföra böcker man läst. Härliga bilder från Gotland!
    Här håller vi på med kalasförberedelser i dag. Vi firar en 20-åring i morgon :)
    Jag förstår att du är trött på kvällarna.Det tar ett tag innan man har kommit in i nya rutiner.
    Ha så kul på kräftskivan!

    SvaraRadera
  2. Vilken intressant läsning! Förstår att det var intressant att komma till platserna som du hade läst om!
    Jag köpte visst en läslogg åt dig en gång och som du vet borde jag ge dig sju guldstjärnor nu då! Stor stjärna när du läst de hundra! ;o) Så snabbt som du läser förstår jag det kan bli en hel del böcker...
    Ha det så gott! ♥

    SvaraRadera
  3. Camilla Läckbergs böcker va no en succe, man var 100 % osocial tå man hold på å läst dem :) Ha du sett dem som TV serie?Kan också rekomenderas! Håller som bäst på med två böcker; Karin Alvtegen och en Marie Jungstedt (minnst inte namnet, handlar om en häst än så läng som tappat huvudet :) )

    Fina Gotlandsbilder, säkert en upplevelse! Ha en bra söndag (bra väder för bokläsning idag annars..)
    H Maria

    SvaraRadera
  4. Tyvärr kan jag inte ge dig några boktips;) ,för här blir det endast tidningar läst.
    Vilken härlig semester ni haft på Gotland. Fina bilder bevisar det.
    Trevligt då du också har fotograferat dörren i Gamla stan. Visst är världen liten!

    Förstår att det är tröttande på nya jobbet men det blir säkert bättre.
    Ha det bra! kram!!
    Kräftskiva....mums vad jag blir snål... Men det är först efter två veckor som jag får äta dem.

    SvaraRadera
  5. Härliga bilder från Gotland :) Blir sugen på att åka dit jag oxå!
    Här kommer tips på några fler svenska deckarförfattare: Jonas Moström, Ingrid Hedström, Åsa Larsson och Ann-Christin Hensher. Ett tips på en norsk deckarförfattare (läste nyligen den senaste av honom) när dom svenska är avklarade är Jo Nesbø.
    Har förresten en till Jungstedt på hyllan åt dig om du har vägarna förbi! :)

    SvaraRadera