söndag 1 augusti 2010

Varsågod, en malva!

Malvor är riktigt fina sommarblommor som är lätta att odla och väldigt goda att äta!! Passar bra som dekoration till både sött och salt!

Jag har haft mycket program de senaste veckorna och det har varit intensiva men väldigt roliga veckor. Vi har haft besök av släktingarna från Sverige och det var rå roligt att träffa dem. Det blev många fina kvällar med god mat, bastu o bad samt en väldigt trevlig "Whisky provningskväll". Både min sambo och jag är ju väldigt intresserade av den drycken.En resa till Skottland och ön Islay blir förhoppningsvis av nån gång inom de närmsta åren. Bowmore 12 yrs, Laphroaig quarter cask, Caol Ila 12 yrs, Talisker 10 yrs, Glenkinchie 12 yrs, Edradour 10 yrs, Balvenie double wood 12 yrs var några av de sorter som prövades och Glenkinchie utsågs som klar favorit även om Balvenie och Edradour också hör till favoriterna.


Idag blev det ett besök till sanddynerna som finns några timmar söderut (yyteri). Vi fick en fin dag med trevligt sällskap. Vi hade picknick och solen kikade fram några timmar och det blev lite sol o bad.  Sallad, vindruvor, sconesmuffins med torkade aprikoser och russin, fetaost- och soltorkad tomat köttbullar samt Tortano-bröd med getost, honung och valnötter  stod bl.a på picknick menyn. Samt en väldigt god "käck-blåbärspaj" till efterrätt...mmm!

När mat finns i närheten är det lätt hänt att man får lite extra besök..

Förra helgen blev det också besök till sanddyner, dock norrut den gången. Då var siktet inställt på Storsand. Där var det också väldigt fint och vattnet var otroligt varmt. Några timmar med sol och bad blev det. Majsan var också med och njöt..

Ja, vad har jag mera hunnit med..cykelturer som vanligt..och tro det eller ej..flera morgnar har jag varit ut på en timmes promenad. Dock har jag börjat 9.30 då, men det är ändå en bravad..jag brukar ju alltid sova in i sista sekund :)) Ja, och "tjejerna" träffade jag ju också i veckan och hade en trevlig kväll vid Nabben. Jättefin kväll och goda pizzor!

Härlig doft av Lavendel

De senaste veckorna har jag också kunnat njuta av de kryddor jag sådde/köpte i våras.

Nu är det bara 1 vecka kvar på jobbet innan semester del 2 tar vid...den här kommande veckan bjuder också på en hel del program..det är ju det jag trivs med :))

4 kommentarer:

  1. Tycker ju nog att det verkar som om du också har tagit ut det maximala av sommaren! Mycket härligt program där och förstås de där morgonpromenaderna måste jag beundra dig för! Full fart! Vilken härlig vecka du har framför dig nästa vecka! ;o)

    SvaraRadera
  2. Så mycket roligt du hunnit med i sommar! Det är så det ska vara.
    Visst är det skönt med morgonpromenaderna :)

    SvaraRadera
  3. Härliga sommarbilder! Låter verkligen som du har en hel massa roligt på gång!
    Brukar också ta morgonpromenader, började innan semestern och då kände jag mig jätteduktig. Nu brukar jag inte komma ut förrän 10-tiden... Men det är ju skönt ändå!

    Ha det bra!

    kram Pernilla

    SvaraRadera
  4. Du har verkligen hunnit med mycket denna sommar och ännu är den inte över.
    Yyteri är verkligen ett fint ställe, nästan som man är i södern. Men vädret behöver också vara fint då man är där.

    Häftigt med Whiskey provning, de skulle jag behöva prova också.
    Ha det gott!

    SvaraRadera