tisdag 8 juni 2010

kokbok-o-man

..undrar om det finns ett sånt uttryck..om inte annat finns det nu :)..och det är definitivt jag!! Jag älskar kokböcker! Den senaste som damp ner i postlådan häromdagen är "Min stora fetagrekiska kokbok" av Alexandra Pascalidou och den är då definitivt underbar!! Både skildring och kokbok i ett med lockande recept och fina bilder. Finns dock risk för en greklandsresa med denna bok! ;)

Jag fick den här kokboken som gåva då jag gick med i bokklubben Mat & Njutning vilket ju är en perfekt klubb för en kokbok-o-man :)

På samma gång som jag under semestern skall fördjupa mig i grekisk matkultur skall jag också studera lite italiensk matkultur genom följande bok som jag lånat på biblioteket:

"Solens öar-matresor till Italiens vackraste öar" av Bo Hagström
Reseskildring och kokbok i ett

Perfekt läsning för lata semesterdagar och det händer ju faktiskt att jag lagar ett som annat ur mina böcker också..

Jag semestrar ju som sagt på hemmaplan nu i juni. Förra året den här tiden befann jag mig dock någon annanstans på semestern..då var det Turkiet och Alanya för hela slanten ..

en sådan här fin utsikt kunde man njuta av på kvällspromenaderna vid berget

där fanns också ett antal restauranger med en alldeles fantastisk utsikt över staden, havet, bergen och den gamla borgsmuren som slingrar sig runt berget

ett besök i någon av stadens alla moskeer kanske också blir en trevlig erfarenhet

Vill man inte leva strandliv hela dagarna är en utflykt på sin plats..antingen en organiserad av resebolaget eller som vi gjorde med hyrbil..


Vår utflykt började vid Amfiteatern i Adpendos (nära Antalya). Denna är väldigt imponerande från 2nd century och väl värt ett besök. Men det tar ca 1,5h med bil från Alanya.

På vägen till Aspendos kör man också förbi Side med sina kvarlämningar från Apollotemplet och  mysiga centrum bland ruiner..

..samt vattenfallet Manavgat..



För två år sedan var jag också på resa till samma ställe. Då for vi på en 6h:s båtutflykt på medelhavet.  Båten for dock nog bara längs den närmsta kusten med stannade ett flertal gånger så man fick ta sig ett dopp i havet,  vilket var härligt! Då hade vi också turen att få se delfiner kommande simmande längs båten men detta var inget planerat utan bara riktigt, riktigt TUR. Men en rolig upplevelse!


I går hade jag också upplevelser i hemknutarna då jag var på en 55 km lång cykeltur som gick längs rutten..Bjurbäck-Övermark-Pörtom- Bjurbäck. Ett stopp vid rastplatsen vid Hinjärv Träsk i Bodbacka (jättefin rastplats med grillmöjligheter, utebord, wc etc) blev det samt en glasspaus vid kiosken i Övermark. Och ikväll väntar ett Zumba pass vid sportplanen i Pörtom. Härliga tider!! :)

3 kommentarer:

  1. Nu märker jag att jag kommer att åka på utgifter. Jag må också vara en kokbok-o-man! Det blir dyrt det här, Greklands- och Italienresa som bieffekt! Fina bilder! :o)

    SvaraRadera
  2. Härliga Alanya bilder :)
    I dag har jag gjort min sista ordentliga arbetsdag. Nu är det bara lite smått pappersjobb kvar som jag tar när jag har lust.
    Vi ses på zumban i kväll!

    SvaraRadera
  3. Zumban är ju riktigt rolig, fast int hinner jag med i alla rörelser:))
    Du kommer säkert att göra många goda maträtter i sommar...du skulle gärna få komma och koka åt mig.
    Vilket härligt väder vi haft idag, har varit ute i trädgården på eftermiddagen. Otroligt vad ogräset växer!!!
    Ha de bra!!

    SvaraRadera