måndag 21 juni 2010

semesterglimtar

Fixade lite rabarbersaft i helgen som blev riktigt god! (ur Leilas bok ).  Sommarens söta-108 recept för soliga o regniga dagar av Lisa Eisenman Frisk och Monica Eisenman är den senaste receptboken som jag bläddrar i :) Jordgubbs och rabarberrutor låter gott inför helgen!!  Trots att jag nog är mera en salt istället för söt person :)

Har haft en del gott på gång under den senaste veckan, bl.a granatäppelsallad med grillad kyckling och avokado (ur Alexandras bok), Sconesmuffins med torkade aprikoser ( ur Sylvia Danielssons bok), focaccia bröd med bl.a fetaost och oliver (med inspiration från Leilas bok). Samt våra egendesignade köttbullar med fetaost och färsk rosmarin..mums! 

Tipsade ju också om Bo Hagströms bok- Solens öar för nått inlägg sen. Nu har jag också läst hans Solens smak- nya matresor till Italien som handlar om hans resande i norra Italien. Man blir så ressugen!!! :) Även Solens mat finns i den serien. Jag rekommendera dem verkligen!! De är otroligt bra!!


Har tillbringat det mesta av denna soliga dag utomhus och lite hemgjort iste har fått svalka mig i mitt hörn där jag gömt mig...

 Nu har också tunnan som jag tjärat äntligen fått sina blommor

Och lupinerna blommar fint. Lupin och Syren är mina favoriter på sommaren

Avslutar med lite solnedgång från villan där jag också tillbringat några lata dagar

Nu skall jag söka mig utomhus igen, bäst att passa på när solen visar upp sig :)

5 kommentarer:

  1. Här kommer det inlägg på inlägg!
    Kokböcker är verkligen så roliga att läsa och bläddra i ,även när man inte håller på och lagar mat. Flera där som jag inte har men skulle kunna tänka mig att äga...
    Jättefina foton du tagit!

    SvaraRadera
  2. Du är så duktig på att pröva nya recept, för mig blir det mest de jag har lagat förut.
    Vilka fina bilder du tagit, det är säkert med din nya kamera.
    Hoppas vi får en solig och varm midsommar.
    Njut av din semester!!!

    SvaraRadera
  3. Du har verkligen inspirerat mig med dina kokböcker1 Fina bilder! I kväll har vi njutit vid havet och nu hoppas vi att det ska förbli soligt men bli varmare!

    SvaraRadera
  4. Kikar in och önskar dig en riktigt skön midsommar!

    SvaraRadera
  5. mys mys och mys!!!! Trevlig midsommar till er båda av oss två;)

    SvaraRadera