måndag 17 maj 2010

Stockholm i mitt hjärta

Vilket underbart väder vi har här hemma nu. Härligt med en lång cykeltur i den ljumma kvällen. Härligt var det också i Stockholm i helgen...


körsbärsträden stod i full blom i Kungsträdgården

det var strålande sol och sommarvärme vilket inbjöd till mysigt cafeande vid Djurgårdsbron. Läste väl hemkommen att en viss svensk "Blondinbloggare" också rört sig vid dessa cafeer vid samma tidpunkt men såg henne inte..men nu vet ni ju att jag smygläser hennes blogg ;)

mysigt cafeande blev det också vid min absoluta favoritplats och mitt absoluta favoritcafe invid stortorget i Gamla stan. Här finns cafe "Chokladkoppen" och där serveras världena godaste varm vitchoklad!! Tips, tips!!! :) I Gamla stan gäller också ett besök på någon av glassbarerna med nygräddade strutar..mums!

stortorget har egentligen en ganska hemsk bakgrund eftersom det var här som ca 80 adelsmän blev avrättade vid Stockholms blodbad 1520. Gustav Vasa undkom ju dock blodbadet och skidade till dalarna.....vilket gör det möjligt för mig att få åka Vasaloppet något år :) Mitt historieintresse har väckts till liv under året..

vid stortorget finns också storkyrkan där Victoria och Daniel skall gifta sig i Juni

en annan favorit istan kom att bli Hötorgshallen. Här fanns det många godsaker att plocka med sig till picknicken på Djurgården. För min del blev det småplock "meze"..bl.a Börek (pirog), falafel och samt vinbärsdolmar. Här hittade jag också några gryn att plocka på mig hem, bl.a kamutvete, för att göra packningen lite extra tung.  Här fanns verkligen allt i matväg och jag var alldeles lycklig! :)

i samband med picknicken besökte vi också rosendals trädgårdoch där hade vi möjlighet att köpa ekologiskt bakat dinkelbröd, bakat i stenugn.

Sen blev det också lite shopping men det tar vi en annan gång.

5 kommentarer:

  1. Det var intressant läsning och trevliga bilder. Vi satt och åt glass ur nygräddade strutar på stortorget. Stockholm är faktiskt underbart, men det är inte dumt här heller, som solen skiner! :o)

    SvaraRadera
  2. Stockholm är verkligen en trevlig stad! Tur att man snart ska en sväng dit igen ;0)

    SvaraRadera
  3. Härlig resa du varit på. Man lever länge på luftombyte. För mig skulle det snart få vara nå luftombyte..men inget i sikte. Tyvärr!!!
    Fina bilder du tagit. Här hemma har vi ju det riktigt härligt nu också, bara att njuta så länge det varar.

    Fick din pengsändelse, Tack!!
    Ha de bra!!!

    SvaraRadera
  4. oj så härligt det såg ut och vad fina bilder! Är det till den restaurangen vi skall och mumsa?

    SvaraRadera
  5. Haha, Jessica du vet väl att nämnda bloggerska en gång i tiden jobbade på Chokladkoppen? :) H. en annan smygläsare som nån gång måste försöka bonga sig till körsbärsträden när de blommar. Så fint!

    SvaraRadera