tisdag 20 oktober 2009

Vecka 5:läkande relationer o känslor


Har varit lite dålig på att uppdatera mina veckor här på bloggen men ska ge en resume av vecka 5 och 6 de närmsta dagarna. Vecka 7 fick ett litet uppehåll förra veckan då vi var på resa men jag tar igen det denna vecka. Det går annars riktigt bra med det jag lärt mig från de tidigare veckorna och jag har fortfarande motivationen uppe:)

Vecka 5 gick ut på att bearbeta och känna igen sina egna känslor. Här föreslogs man också ta ett tillskott av B-vitamin.
Det som jag vill uppmärksamma från den här veckan är att näringen också hänger mycket samman  med våra känslor. Kroppens näringsstatus påverkar vårt psykiska välbefinnande. Intressant är också att vid stress så går det åt mycket B-vitamin i kroppen. Vid långvarig stress är det B-vitamin, A-vitamin, C-vitamin samt mineralerna magnesium och zink som förbrukas.

Började den här veckan med dagligt intag av linfröolja, mjölksyrepreparat, B-vtamin, magnesium och zink. Zink hänger ju mycket samman med huden. Vilket visade sig vara ett alldeles perfekt beslut eftersom jag i slutet av veckan var på Hälso-och kostmässa till Vasa och fick mina vitaminer och mineraler chekade. Resultat: brist på B5 vitamin och zink... vilket förklarar en hel del eftersom efter lite koll vad dessa är bra för fick jag reda på att båda är väldigt viktiga för att matsmältningen/ämnesomsättningen skall fungera!!!!

Fick av mina trevliga kollegor ett presentkort till en naturterapeut här i trakten till min födelsedag(samma som var på mässan), så skall dit i början av November och då skall vi kolla upp detta mera exakt!!

1 kommentar:

  1. Jag ska återuppta mitt B-vitaminintag och den där naturterapeuten är värd besök! ~A-L

    SvaraRadera