måndag 31 augusti 2009

Mat i skördetid och härliga atmosfärer





Är nyss hemkommen från en lång promenad med hunden. Bäst att njuta av det fina vädret!

Verkar bli en blogg som handlar mycket om mat det här men så är jag ju också känd för att vara hungrig av mig;) Och egentligen stressar ju vi finländare allt för mycket med maten och ser det som ett nödvändigt ont i stället för att ta god tid på oss att både laga den och äta den i lugn och ro. Det skall bli mitt nya motto i höst, att laga god och nyttig mat och verkligen ta mig tid att njuta av den.

Efter jobbet var jag i alla fall in på bybutiken efter diverse grejer till kvällens syltning (körsbärs- och vinbärssylt). Då hittade jag denna tidning i hyllan.. och efter en snabbkoll i artikeln om skördetid med alla recepten, kunde jag inte annat än köpa tidningen. Eller vad sägs om: grönsaksgratäng med saffrans quinoa, rödbetsbiffar i tunnbrödsrulle, broccolipaj, gnocchi med rostad grönsakssås, rotfruktsgratäng etc. Underbart!!! Köp den!!! Inte svårt att gissa vad jag ska äta resten av veckan!

Som ni ser blev det även lite choklad handlat:) Fazers Thin Maya 70% med smak av chili! Kom också in på en chokladdisskusion där i butiken: att första gången jag någonsin skulle smaka mörk choklad för många år sen, köpte jag en med 99% kakao. Blev en total chock från mjölkchokladen som jag var van vid och jag kunde inte ens äta en bit. Efter det gick jag ner till 70% och nu är mörk choklad mellan 70- 86% min favorit!

Kom också att diskutera med några bekanta i förra veckan om matens utseende och atmosfär. Och visst är det ju så att man äter med ögat;) .. ju godare maten ser ut och ju trevligare atmosfären är, desto bättre smakar ju också maten! Sätter här lite bildexempel på trevliga atmosfärer att avnjuta mat i: Olde Hansa medeltida restaurang i Tallinn och restaurang uppe på berget i Alanya (Turkiet) med utsikt över stan och östra stranden!

Nej, nu blir jag hungrig av allt skrivande om mat.. skall fixa till salladen med räkor och blåbär som jag skrev om i ett tidigare inlägg. Var nämligen och plockade lite blåbär igår! Smaklig måltid!!;)

1 kommentar:

  1. Känner mig riktigt krasslig, men kunde inte motstå att kika in på din blogg. Bara jag blir frisk ska jag titta närmare på dina recept för det lät riktigt gott. Fortsätt gärna med att ge tips på mat ! Tittade ett varv extra på Alanyabilderna ;) Din blogg är jättetrevlig! Ha det bra !

    SvaraRadera