måndag 30 juli 2012

En chocoholic på semester

Hhmm, smarta jag lyckades ju få till lite extra text där under kortet men jag kör på i alla fall :)) Bäst att skynda sig nu medans sonen sover gott!

Det är alltså på Åland vi spenderat den senaste veckan med våra vänner. Var inte i närheten av internet på en hel vecka :) Vi hade det alldeles toppen bra: sol & bad, sightseeing, god mat och så Rock off som lite bakgrundsmusik. Vädret visade sig också från sin bästa sida!


Bodde gjorde vi i stuga på Övernäsgården bara ett par kilometer från Mariehamns centrum. Perfekt läge med egen sandstrand. Kastade mig ned där med en bok så fort det var sovdags för sonen ;)  Sonen gillade också att leka på stranden o bada :) Samt att kika på alla djuren på Lilla holmen var också en höjdare!


Vi fixade det mesta av maten själva i stugan under veckan men på morgnarna lyxade vi till det och köpte frukost vid pensionatet. Helt underbart att få gå till dukat frukostbord i en hel vecka :) En mathöjdare bjöd också fredagskvällen på vid ÅSS Paviljongen! Underbart väder (sol, vindstilla o säkert över 25 grader) och underbart god mat! Detta hamnade på mina tallrikar:


Varmrökt åländsk regnbågslax med gubbröra och fransk potatissallad

och

Paviljongens chokladdröm med chokladmousse, brownie, hallonsorbet och vitchokladsås

Att kika på alla lyxiga båtar som åkte förbi "vår strand" samt i hamnarna var ju också ett nöje i sig. Kanske man skulle "bli med båt" ;)) Det kan man ju drömma om:) Vackra vindstilla dagar säkert helt underbart, stormiga dagar kanske lite mindre underbart. Men det är väl då man skall ligga i hamn o gotta sig :) Nu har ju faktiskt min familj en lite båt men då snackar vi en helt annan klass :)) 

Många var de som var på cykelsemester. På vilket sätt jag också semestrat på Åland för många år sen. Detta var fjärde gången jag besökte ö-riket.  Nu kändes det alldeles lagom att glida runt med bilen och vi svängde förbi Eckerö, Kastelholmsslott och och Bomarsunds fästningar. Dessa miljöer lönar sig alltid att återkomma till! 

Så där annars har också resten av juli bjudit på mycket program. Vi har haft besök av Sverige släktingarna o hittat på skoj med dem, firat min mor och bror som har födelsedagar efter varandra och så hade jag och William besök av våra rumskompisar från BB. 10 månader har de nu blivit killarna !!

Sommaren övergår snart i augusti och det betyder också att min ledighet (mammaledighet+ några extra veckor ledigt) tar slut. Imorgon börjar jag jobba igen och det skall också bli skoj på sitt sätt och William skall vara med sin faster om dagarna och ha det skoj :)


P.s När vi firade min mor bjöd hon på goda italienska smörgåstårtor och recept på dem kommer i nästa inlägg!

1 kommentar:

  1. Er semester låter både bekant och avkopplande. Jaså det är dags för jobb igen även för dig. Tänk att tiden ska gå så fort. Hoppas att inte din gosse blir så fort stor som mina! ;o)

    SvaraRadera